A G-Tronic egy manuális üzemmóddal rendelkező automataváltó sorozat, amely Mercedes-Benz és SsangYong gépkocsikban található meg. Az első G-Tronic egy 1981-ben megjelent négysebességes automata sebességváltó volt. Napjainkban a gyártó 9-sebességes G-Tronic váltót gyárt. Az összes ilyen sebességváltó a Daimler AG saját fejlesztése. Ezek a váltók megbízhatók, nagy teljesítménnyel rendelkeznek és nagy forgatónyomaték továbbítására képesek.
A G-Tronic működési elve
A G-Tronic alapja egy hidraulikus nyomatékváltóval és elektronikus vezérléssel rendelkező klasszikus automata sebességváltó. A 90-es évektől kezdve nyomatékváltó áthidaló (blokkírozó) tengelykapcsolóval szerelik fel. Kezdetben ez lehetővé tette a vezető kiválassza a legfelső sebességfokozatot (egy vagy több magasabb sebességfokozat blokkolható). Ez a későbbiekben segített egy teljesen manuális üzemmód bevezetésében, amely az automataváltó összes következő generációján benne volt.
Ezek az váltók rendszerint több automatikus üzemmóddal rendelkeznek, például a Sport, Comfort és Eco. A vezető a középső konzolon található gomb, speciális kapcsoló vagy választó segítségével választhatja ki a kívánt üzemmódot. A manuális üzemmódba való váltáshoz a sebességválasztót „D” állásba kell helyezni, majd a „–” jel felé kell tolni. Ez blokkolja a jelenleg bekapcsolt sebességfokozatot. Ezután a felfelé vagy lefelé váltás a kiválasztó „+”, illetve „–” állásba való eltolásával történik. A manuális sebességváltás a kapcsológombok segítségével is megtehető (ha vannak ilyenek az autóban).
Népszerű G-Tronic sebességváltók
Sebességváltó verzió | Sebességváltó index | Sebességfokozatok száma | Maximális motorkapacitás, l | Maximális motornyomaték, Nm | Gyártás kezdete | Autó elrendezése | Mercedes-Benz modellek | SsangYong modellek |
4G-Tronic | 722.3 (W4A040) | 4 | 6,0 | 570 | 1981 | RWD | S-osztály W126; E-osztály W123; S-osztály W140; SL R107; E-osztály W124; SL R129 | ― |
4G-Tronic | 722.4 (W4A020) | 4 | 3,0 | 250 | 1981 | RWD | S-osztály W126; E-osztály W123; C-osztály W202; E-osztály W124 | ― |
5G-Tronic | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) | 5 | 3,5; 4,3; 6 | 350; 420; 580 | 1996 | RWD, AWD | C-osztály W202; S-osztály W221; C-osztály W204; E-osztály W211; C-osztály W203; E-osztály W212; M-osztály W163; S-osztály W140; S-osztály W220 | Rodius AJ; Rexton Y200 |
5G-Tronic | 722.7 (W5A180) | 5 | 1,9 | 205 | 1998 | FWD | Vaneo W414; A-osztály W168 | ― |
7G-Tronic | 722.9 (W7X550, W7A700, W7B700, ) | 7 | 3,5; 5,5; 6,3 | 550; 700; 850 | 2003 | RWD, AWD | C-osztály W204; S-osztály W221; E-osztály W211; S-osztály W220; M-osztály W164; C-osztály W205; E-osztály W212; M-osztály W166 | Chairman W |
9G-Tronic | 725.0 (NAG3) | 9 | 6,7 | 1000 | 2013 | RWD, AWD | C-osztály W205; GLE W166; S-osztály W222; E-osztály W213; GLS X166; CLS W218 |
A G-Tronic sebességváltók jellemző hibái
Hibák | Sebességváltók |
Az eltömődött sebességváltó olajhűtő a sebességváltó túlmelegedését okozza. | 722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040) |
A hátrameneti tengelykapcsoló-csomag rugója meghibásodik. | 722.3 (W4A040); 722.4 (W4A020) |
A vákuum modulátor szelepe gyakran meghibásodik. | 722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040) |
A sebességváltó tengelyek közötti persely nem elég erős, és gyakran meghibásodik. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
A tengelykapcsoló-csomagok kopásából származó anyagok miatt a szeleptörzs mágnesszelepei eltömődnek. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
A nyomatékváltó blokkírozó mágnesszelep működése idő előtt leáll. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
A szeleptörzs áramköri lapja gyakran meghibásodik. | 722.7 (W5A180); 722.9 (W7A700, W7X550, W7B700) |
Az egyik tengelykapcsoló-dob megrongálódik. | 722.7 (W5A180) |
Az agresszív vezetés okozta rezgések a sebességváltó burkolatának súlyos károsodásához vezetnek. | 722.9 (W7B7000, W7X550, W7A70) |
A váltó a szennyeződés és a váltófolyadék nem megfelelő időben történő cseréje miatt meghibásodik. | 725.0 (NAG3) |
Megjegyzés