Tegyen fel kérdéseket, vagy ossza meg javítási tapasztalatát az autós fórumon. Iratkozzon fel frissítésekre, így nem hagyja ki az új útmutatókat.
Az alkalmazás letöltéséhez:
Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése
Mit a váltóolaj feladata?
A kézi sebességváltókban, az osztóművekben és a differenciálművekben használt olaj fő feladata az adott szerkezetek mozgó részeinek kenése. Megvédi az érintkező elemeket a kopástól. A kenésnek köszönhetően az alkatrészek simábban csúsznak, ami miatt a gépkocsi üzemanyag-takarékosabban üzemel. Ráadásul az olaj elvezeti a hőt és eltávolítja a kopási maradványokat a súrlódó párokról, miközben az alkatrészek felületén képződő olajréteg megakadályozza a korróziót.
A váltóolaj ugyanazokat a feladatokat látja el az automata sebességváltókban, és a motor lendkerekétől a sebességváltó tengelyekig a nyomaték továbbítására is használható.
Honnan tudhatjuk, hogy mikor kell kicserélni a váltóolajat?
A kézi sebességváltókban a váltóolaj cseréjére átlagosan 90-100 000 km-enként van szükség. A félautomata sebességváltóban található olaj élettartama rövidebb – körülbelül 50-60 000 km. Ha az autót nagy igénybevételt jelentő körülmények között, például terepen használja, előfordulhat, hogy gyakrabban kell az olajat kicserélnie. Egyébként a csere gyakoriságát a gyártó határozza meg, és a gépkocsi kézikönyvében megtalálható. Automata sebességváltóban a sebességváltás során bekövetkező rázkódás azt jelezheti, hogy ki kell cserélni a váltóolajat.
Mi történik, ha nem cserélem ki a váltóolajat?
A váltóolaj idővel oxidálódik, ami hátrányosan befolyásolja a kenési és a korróziógátló jellemzőit. Ráadásul fémforgácsokkal is szennyezett lesz, amelyek koptató hatást fejtenek ki hatnak, és felgyorsítják az alkatrészek elhasználódását. A kerekek gyakori kipörgése szénlerakódást okozhat a váltóolajban. Ezek összessége a sebességváltó elemeinek gyors kopásához vezet, növeli az autó üzemanyag-fogyasztását, és nehezíti a sebességváltást.
Milyen színű a váltóolaj?
Az új váltóolaj gyakran piros, sárga vagy narancssárga. Működés közben azonban sötétpiros vagy barna színűvé válhat. A váltóolaj sötétedése nem minden esetben jelzi azt, hogy nem megfelelő az állapota. Ha tiszta, nem érezhető rajta az égés jellegzetes szaga, nincsenek benne látható szennyeződések és szennyező anyagok, akkor még használható. Ez fordítva is igaz, az erős égésszag és a zavaros, és a látható mechanikai szennyeződéseket tartalmazó sötét színű olaj azt jelenti, hogy az olajat azonnal ki kell cserélni, valamint a sebességváltó meghibásodását jelzi.
Melyek a nem megfelelő váltóolaj jelei?
A sebességváltás során érezhető fellépő rángatás, az égő szag, a sebességváltó megcsúszása (a sebességváltó súrlódó elemeinek csúszása), a szokatlan hangok, valamint a késleltetett vagy spontán sebességváltás azt jelzi, hogy az automata sebességváltóban alacsony a váltóolaj szintje. Hátsókerék-meghajtású autóknál emelkedőn vagy gyorsításkor levegő kerülhet be az olajvezetékekbe. Ennek eredményeként az olajnyomás csökken, a motorral az összeköttetés megszakad, és a gépkocsi lelassul. A nem megfelelő olajszint még a motor megszorulását is okozhatja. Előfordul, hogy a motor tovább dolgozik, de az autó nem mozog.
Az alacsony olajszint a kézi sebességváltókban csattanást, rángatást és rezgést okoz a sebességváltás során.
Ellenőrizze az olajszintet, hogy meggyőződjön arról, hogy a problémát a váltóolaj alacsony szintje okozza-e. Az automata sebességváltóval rendelkező autókat erre a célra általában olajnívópálcával szerelik fel. Bizonyos autókban le kell csavarni egy töltőnyak dugóját a váltóolaj-teknőben. A kézi sebességváltóval rendelkező autókban töltőnyak a bal első kerék mögé szerelhető fel. Az olajszint ellenőrzésével kapcsolatban részletesebb információk a gépkocsi kézikönyvében találhatók.
Nehéz kicserélni a váltóolajat?
Igen, ez a feladat elég munkaigényes, és a legtöbb esetben különleges eszközöket igényel. Ezenkívül a sebességváltót friss váltóolaj hozzáadása előtt át kell öblíteni, hogy eltávolításra kerüljenek a szénlerakódások, a maradványok és a érintkező elemek kopásából visszamarast szennyező anyagok. Ehhez speciális adalékanyagokra van szükség.
Az eljárás időtartama az olajcsere típusától függ: ez lehet részleges vagy teljes. Az előbbi csak az olaj egy bizonyos mennyiségének leengedését jelenti. A munka körülbelül 1 órát vesz igénybe, és nem igényel különleges eszközöket. A részleges csere azonban kevésbé hatékony. A teljes olajcseréhez speciális felszerelésre van szükség, és körülbelül 3 óráig tart.