
Az alkalmazás letöltéséhez:
Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése
Melyek a meghibásodott termosztát jelei?
Ha a termosztát meghibásodik, nagyon sok időt vehet igénybe, amíg a motor eléri az üzemi hőmérsékletet, vagy éppen ellenkezőleg, gyorsan túlmelegszik. Gyorsítás közben a motor hőmérséklete hirtelen csökkenhet, és ugyanilyen élesen emelkedhet is közvetlenül azután, hogy megállt az autó. A belső fűtés kevésbé hatékonnyá válik. Az alsó radiátorcső hőmérséklete egy másik jel, ami arra utalhat, hogy rossz a termosztát: ha rögtön a motor beindítása után felmelegszik, az azt jelenti, hogy az alkatrész szelepe nyitott állásban beragadt. Ha a cső hideg marad, miután a motor elérte üzemi hőmérsékletét, ez azt jelzi, hogy a szelep zárt állapotban szorult meg.
Egyes esetekben a hibás termosztát a „Check Engine” lámpa kigyulladását okozhatja a műszerfalon. A diagnosztikai ellenőrzés során megtudhatjuk a megfelelő hibakódot. Ez azonban nem mindig van így, ezért továbbra is figyelni kell a fent leírt jelekre.
Megtörténik, hogy az egység hibája következtében a motor egyáltalán nem indul el. Ez például a beépített hűtőfolyadékhőmérséklet-érzékelővel ellátott MINI modellekben van így. Ha az érzékelő meghibásodik, a motor beindul, majd azonnal lefullad. Előfordul, hogy az ECU blokkolja a motor indítását.
Hogyan javíthatja meg a beragadt termosztátot?
Ha a diagnosztikai vizsgálat során beragadt termosztátra utaló hibakódot talált, cserélje ki az alkatrészt. A probléma megoldására nincs más mód.
Lehet olyan autóval közlekedni, aminek meghibásodott a termosztátja?
Nem, nem lehet. A termosztátnak megfelelően kell működnie, mivel a hűtőrendszer működése közvetlenül függ ettől. Ha a szelep nyitott állapotban ragad be, a hűtőfolyadék a nagy hűtőkörben kering, így jelentősen megnő a motor felmelegedéséhez szükséges idő. Ez megnöveli a motor kopását és a kenési rendszer terhelését. Ha a termosztát szelepe nyitott állapotban ragad be, a hűtőfolyadék nem áramlik be a hűtőbe és a lehűtése nem történik meg, ami a motor túlmelegedését okozza.
Milyen probléma lehet a motorban, ha a termosztát fejjel lefelé kerül beszerelésre?
Az alkatrészt pontosan az autógyártó által meghatározott helyzetbe kell beszerelni. Ha az alkatrész fejjel lefelé van beszerelve, a szelep nem működik helyesen, ami a hűtőfolyadék felforrásához vezethet, mivel csak a kisebb hűtőkörön fog keresztüláramlani. Ez a motor túlmelegedéséhez vezethet.
Miért melegszik túl az autóm, ha új termosztát van benne?
Lehetséges, hogy az új alkatrészt nem tesztelték beszerelés előtt és hibás vagy rossz minőségű alkatrészt kapott. Ugyanezt a problémát okozhatja az is, ha nem megfelelően van beszerelve az alkatrész. Ha biztos abban, hogy az alkatrész állapota megfelelő és a beszerelés is helyesen történt, akkor más lehet a túlmelegedés oka. Például lehet, hogy el van tömődve a hűtő, légzárak vannak a rendszerben, vagy a hűtőfolyadék szintje kritikusan alacsony. Bizonyos esetekben a túlmelegedés megfelelően működő hűtőben is előfordulhat. Ez történik például, ha a hengerfejtömítés elszakadt, kipufogógáz-kifújás van, vagy az üzemanyag-befecskendezéssel, a keverék létrehozásával vagy a gyújtással vannak problémák.
A termosztát cseréjekor le kell ürítenem a hűtőfolyadékot?
Igen, a legtöbb esetben az új alkatrész beszerelése előtt le kell üríteni a hűtőfolyadékot. Ha a közelmúltban cserélte ki a hűtőfolyadékot, és újra fel kívánja használni, készítsen elő egy tiszta tartályt. Vannak olyan autósok, akik részben a termosztát tömlőjén ürítik le a hűtőfolyadékot. Ugyanakkor esetben fennáll a veszély, hogy a folyadék befolyik a motortérbe, és károsodhatnak az elektromos alkatrészek. Ezért kényelmesebb és biztonságosabb, ha teljesen leürített hűtőrendszerben végzi el a feladatot.