Az alkalmazás letöltéséhez:
Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése
Mi történik, ha a motortartó eltörik?
A motortartó megakadályozza a motor működése által okozott rezgések átvitelét az autó karosszériájába és egységeibe. Továbbá biztosítják a motor biztonságos rögzítését. Ezért, ha a tartók megsérülnek, minden rezgés, illetve bukkanó és ütés okozta rázkódás az autó karosszériájába kerül továbbításra. Ez kihat a vezetési kényelemre, és csökkenti az autó számos fontos egységének élettartamát.
Lehet olyan autóval közlekedni, aminek meghibásodott a motortartója?
Ez a hiba típusától függ. A motortartók rendszerint fokozatosan kopnak el. Ha jelentéktelen a kopás, az a karosszéria, a kormánykerék és a sebességváltó kar rezgését növeli meg. Ha ezeket a jeleket érzékeli, az nem jelenti azt, hogy azonnal ki kell cserélnie az alkatrészeket. Legyen azonban tudatában annak, hogy hamarosan cserére lesz szükség. Másrészt viszont, ha a gumi elem teljesen eltört és levált a fém részről, vagy a rögzítőelemek hibásodtak meg, a tartó azonnali cseréjére van szükség. Ha közlekedik az autóval, az ebben az esetben más fontos egységek és szerelvények, például a CV-csuklók sérülését okozhatja.
Nehéz kicserélni a motortartókat?
Az eljárás összetettsége attól függ, hogy milyen az autó kialakítása, a motortér elrendezése és hogy a cserélendő alkatrész hová van felszerelve. Például a felső tartók egészen könnyen elérhető helyen találhatók, így cseréjük általában nem okoz problémát. Az alsó tartók cseréjéhez meg kell tartani (fel kell emelni) a motort. Az AUTODOC CLUB videós útmutatói segítenek abban, hogy a cserét elvégezze saját maga.
Miért hibásodnak meg a motortartók?
Idővel az alkatrészek gumirészei megkeményednek, elveszítik rugalmasságukat és megrepednek. Az olajjal, a hűtőfolyadékkal és más műszaki folyadékokkal való érintkezés felgyorsítja ezt a folyamatot. Ezért a motortérben előforduló szivárgás jelentősen csökkentheti a motor szerelvényeinek élettartamát. Ezenkívül, az alkatrészek a beszerelési hibák miatt is a vártnál korábban hibásodhatnak meg. Az alkatrészekre káros egyéb tényezők közé sorolható még az agresszív vezetési stílus, az egyenetlen útfelületen való közlekedés és a futóműhibák, amelyek miatt a szerelvények nagyobb megterhelés mellett működnek.
A jó minőségű motortartók körülbelül 100 000 kilométeren át működnek megfelelően. A felszerelendő alkatrészek száma a motor kialakításától és a sebességváltó beszerelési helyétől függ. Általában 3–5 tartó van egy gépkocsiban. Néhány a motor és a sebességváltó esetében közös. Az autó kézikönyvében részletes tájékoztatást talál arról, hogy az adott verziójú gépkocsiban hány alkatrész van beépítve.
Melyek a meghibásodott motortartó jelei?
Amikor az alkatrészek elkopnak, kevésbé hatékonyan nyelik el a motor működése során keletkező rezgéseket. Ezért ezeket az autó karosszériáján, a kormánykeréken és a sebességváltó karon érezheti. Néhány esetben, ha a motortartó a sebességváltó oldalán kopott, kicsúszhat az autó a sebességfokozatból, és a sebességváltóból a gyorsításkor kopogás hallható. A motor beindításakor ütődéseket vagy rándulásokat, és gyorsításkor és fékezéskor pedig kopogást és kattanást is érezhet. A manuális sebességváltóval rendelkező autókban a sebességváltás nehezebbé válhat.
Előfordul például, hogy amikor a motor teljesen leválik a tartóról, helyének megváltozása miatt a nyomaték kevésbé hatékonyan kerül továbbításra a kerekekhez. A vezető azt érzékeli, hogy az autó teljesítménye romlik, és a dinamikája általánosságban csökken.
A hibás tartó miatt egyes autókban kigyulladhat a „Check Engine” lámpa a műszerfalon. A figyelmeztetőlámpa kigyulladását azonban leggyakrabban a motor belső elemeinek meghibásodása, az üzemanyag-levegő keverék létrehozásával és meggyulladásával kapcsolatos problémák okozzák, nem pedig a tartók állapota. A tartók ellenőrzése ilyenkor csak a szükséges teendők egyike.
Az autósok sokszor gondolkoznak azon is, hogy a hibás motortartók okozhatnak-e durva üresjáratot. Az alkatrészek feladata a rezgések elnyelése, és nem befolyásolják a motor működését. Emiatt, ha magának a motornak nincs hibája, akkor minden üzemmódban jól kell működnie. Másrészt a vezető instabil alapjáratként is érzékelheti az autó karosszériájába továbbított rezgéseket.