Útdíjköteles utak Európában: mennyit kell fizetni az uniós matricáért?

Útdíjköteles utak Európában: mennyit kell fizetni az uniós matricáért?

Számos európai úticél országában útdíjat kell fizetni az autópályák, a gyorsforgalmi utak és az olyan forgalmas közlekedési létesítmények, mint a hidak és alagutak használatáért. De hogyan is működik pontosan az útdíjfizetés?

EU matrica és útdíj: Általános információk

Az útdíjfizetés jellemzően útvonal alapú, a járműveket vagy manuálisan rögzítik az útdíjfizető állomásokon, vagy Európában automatikus útdíjfizető készülékkel azonosítják. Az úthasználók az útdíjat speciális európai útdíjkalkulátor-alkalmazások segítségével számolhatják ki és fizethetik be, amelyek egyúttal útvonal- és forgalmi információkat is nyújtanak. Egyes országokban a matricák meghatározott időtartamra érvényesek, ugyanakkor külön úthasználati díjakat is felszámíthatnak olyan speciális infrastruktúrák esetében, mint a hidak vagy alagutak.

Útdíjak Európában: mely országokban kell fizetni? 

Az útdíjrendszer alapja az autópályák és gyorsforgalmi utak használatáért fizetendő díj. Összeállítottunk egy táblázatot a kilométerenkénti útdíjköltségekről a leggyakrabban látogatott, távolságalapú útdíjrendszerrel rendelkező országokban. Figyelem, ezek a díjak átlagos értékek, amelyek a jármű típusától, az adott útvonaltól és az aktuális tarifáktól függően változhatnak (pontosabb információkat a nemzetközi útdíj kalkulátor segítségével tudhatsz meg):

OrszágKilométerenkénti ár
Németország0.15 €
Franciaország0.10 €
Olaszország0.07 €
Horvátország0.08 €
Spanyolország0.10 €
Portugália0.10 €
Útdíjköteles utak Európában

Olaszország

Jelenleg szinte valamennyi olasz autópálya használatáért kilométerenként 7 cent útdíjat kell fizetni (2024-től).  A Salerno és Reggio di Calabria közötti A2-es autópálya kivételével minden autópálya útdíjköteles.

Franciaország

Franciaországban az autópályák használata motorkerékpárok, személygépkocsik, teherautók, lakókocsik és lakóautók számára útdíjköteles, ami alól csak egyes városi autópályaszakaszok a kivételek. Sok más európai országtól eltérően az ország autópálya-hálózatát különböző társaságok üzemeltetik, aminek következtében nincs egységes útdíj. Az autópályadíjak autópályánként eltérőek.

Horvátország

Horvátországban az autópályadíjat az autópályán megtett távolság alapján számítják ki.  Az autópályadíj egy I. kategóriájú személygépkocsi esetében átlagosan körülbelül 8 cent kilométerenként. 

Hollandia

Hollandiában az országutakon és az autópályákon nem kell útdíjat fizetni, az egész országban díjmentesen lehet közlekedni. Két kivétel van azonban: a Kil-alagút és a Westerschelde-alagút. Ezek díjkötelesek.

Belgium

Belgiumban a személygépjárművek számára nincs útdíj a közutakon és autópályákon, tehát a magángépjárműveknek (személygépkocsik, lakóautók, lakóautók, buszok, motorkerékpárok stb.) nem kell útdíjat fizetniük.

Matrica Európában: Mely országokban mennyibe kerül a matrica? 

Néhány országban, például Ausztriában, Svájcban, a Cseh Köztársaságban és Magyarországon időalapú úthasználati matricát használnak. Az útdíjat itt nem a megtett távolság alapján, hanem egy meghatározott időszakra egységesen számítják fel.  A járművezetők igény szerint egy napra, két hétre, több hónapra vagy egy egész évre érvényes matricát vásárolhatnak. A matrica árak áttekintése az alábbiakban olvasható:

Ország7–10 nap30 nap 1 év
Ausztria11.50 €28.90 €96.40 €
Szlovákia12.00 €17.00 €60.00 €
Bulgária7.00 €14.00 €45.00 €
Szlovénia16.00 €32.00 €117.50 €
Csehország12.40 €17.60 €60.00 €
Románia3.30 €5.30 €28.00 €
Magyarország16.80 €27.20 €150.00 €
Svájc40 svájci frank 

Felhívjuk figyelmét, hogy a feltüntetett árak példák, a tényleges árak a vásárlás időpontjától és az értékesítési helytől függően változhatnak.

Matrica Európában

Magyarország

Figyelem, a magyarországi autópályákon való közlekedéshez az e-Matrica elektronikus matricát előzetesen meg kell vásárolni. Különböző érvényességi időszakok állnak rendelkezésre, beleértve a napi, heti, havi és éves matricákat.

Csehország

Csehországban az útdíj kilométerenként 0,002 CZK és 5,36 CZK között van. Ez autópályákon és gyorsforgalmi utakon 3,5 tonna vagy annál nagyobb össztömegű járműre vonatkozik.

Szlovénia

A 3,5 tonnánál kisebb össztömegű járművek számára Szlovéniában kötelező a matrica az autópályák és a kétsávos utak használatához. A szlovén matricarendszer 2022 eleje óta tisztán elektronikus. Ez azt jelenti, hogy az autópályán vagy gyorsforgalmi úton való közlekedés előtt a matricát elektronikus úton kell megvásárolni. 

Ausztria

Ausztriában az autópályák és gyorsforgalmi utak használatáért szinte minden esetben útdíjat kell fizetni. A legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű járművek esetében a díjat matrica formájában kell megfizetni, bizonyos útvonalakon és egyes alagutakban viszont további díjakat kell fizetni.

Svájc

Nincs távolságalapú autópályadíj, sőt, a svájci szövetségi alkotmány tiltja az ilyen típusú útdíj kivetését. Svájcban azonban minden 3,5 tonnáig terjedő tömegű gépjárműnek matricával kell rendelkeznie, míg a 3,5 tonnánál nagyobb tömegű, nem a közlekedési ágazatban használt járművekre a nehézgépjárművek átalánydíja (PSVA) vonatkozik.

Szlovákia

Szlovákia elektronikus matricarendszert, úgynevezett e-matricát alkalmaz az autópályák és autóutak 3,5 tonnánál kisebb össztömegű járművekkel történő használatára.

Németország

Németországban a személyautóval és motorbiciklivel közlekedőnek az autópályák használatáért nem kell fizetni, az úthasználat minden szakaszon díjmentes.

Románia

Romániában az autópálya matricák ára érvényességi idő szerint változik. Van 10 napos, 30 napos és egy éves matrica, amelyek 3,30, 5,30 és 28 euróba kerülnek.

Albánia

Albániában az autópályák ingyenesen használhatók, úthasználati díjat nem kell fizetni.

Alagúthasználati díj Európában

Az autópálya-matrica árak mellett alábbiakban felsoroljuk Európa öt legfontosabb alagútját és az azokon való átutazás díjait:

  1. Mont Blanc-alagút (Franciaország/Olaszország, 11,6 km): Az útdíjak szezonálisan és járműtípusonként változnak. Személygépkocsik esetében egy út körülbelül 54,10 euróba kerül.
  2. Gotthard-alagút (Svájc, Uri/Ticino): A Gotthard-alagúton való áthaladás a svájci matrica részét képezi, ezért azt az ár már tartalmazza. Ez annyit jelent, hogy a Gotthard-alagút használatáért nem kell további, útvonalfüggő útdíjat fizetni.
  3. Grosser-St.-Bernhard alagút (Svájc/Olaszország, 6 km): Ez az alagút az Alpokon keresztül vezet. A személygépkocsival történő egyirányú utazás körülbelül 30 euróba kerül.
  4. Fréjus-alagút (Franciaország/Olaszország, 13 km): A személygépkocsival történő egyirányú utazás körülbelül 45 euróba kerül.
  5. Öresund-híd (Dánia/Svédország): Az útdíj a teljes átkelésért (híd és alagút) körülbelül 65 euró egy útra.

3,5 tonnát meghaladó járművek

Európában a 3,5 tonna feletti járművek úthasználati díja országtól, útvonaltól és járműosztálytól függően változik: Ezért ezeknél a járműveknél 3,5 tonna feletti járművekre érvényes matricát kell váltani.

Luxemburgban, Hollandiában és Svédországban a 12 tonna feletti járművek esetében az úgynevezett Eurovignette matrica használata köte 2025. január 1-jétől Dánia átáll a nehéz tehergépjárművek kilométer alapú útdíjazására, ami azt jelenti, hogy az Eurovignette megvásárlása nem lesz többé szükséges.

Eco-vignette: Hol van rá szükség?

Az Eco-vignette matricát a környezetvédelem előmozdítása és a forgalom szabályozása érdekében vezették be néhány európai országban a fokozottan zsúfolt városi területeken. Íme néhány példa az európai Eco-vignette matricák különböző típusaira:

  1. Németország – Környezetvédelmi matrica: Németországban színkódolt környezetvédelmi matricákat használnak a járművek kibocsátási normák szerinti osztályozására.
  2. Franciaország – Crit’Air: Franciaországban hasonló rendszer működik, a jármű kibocsátásától függően hat különböző színű matricát alkalmaznak.
  3. Ausztria – kipufogógáz-kibocsátási matrica: Ausztriában a károsanyag-kibocsátási matrica bizonyos régiókban kötelező, ami segít a környezetbarátabb járművek azonosításában.
  4. Belgium – LEZ matrica: Belgiumban az alacsony kibocsátású zónákba (LEZ) való behajtáshoz a járműveket be kell regisztrálni.
  5. Hollandia – Alacsony károsanyag-kibocsátású zónák: Hollandiában különböző városokban környezetvédelmi zónák vannak érvényben, amelyekben a járműveknek bizonyos károsanyag-kibocsátási normáknak kell megfelelniük.
  6. Olaszország – ZTL címke: Olaszországban, különösen a történelmi városközpontokban, forgalomkorlátozással érintett zónák vannak (Zona Traffico Limitato – ZTL).
Nemzetközi útdíj

Európai körutazás: Alapvető tippek a kényelmes utazáshoz.

Összefoglaltunk néhány tippet a gondtalan európai utazáshoz:

  1. Vedd meg időben a nemzetközi autópálya-matricát: A matricát érdemes az utazás előtt megvásárolni, így elkerülhetőek a hosszas sorban állás a határátkelőhelyeken, illetve a esetleges bírságok.
  2. A matrica helyes elhelyezése: A matricát az előírásoknak megfelelően a jármű szélvédőjére kell rögzíteni, úgy, hogy az kívülről jól látható legyen.
  3. Külföldi autópálya-matrica vásárlásakor használd ki a digitális lehetőségeket: Amennyiben rendelkezésre áll, használd a digitális matricát, amely speciális alkalmazásokon keresztül vásárolható meg, és kényelmes módja az európai útdíjfizetésnek.
  4. Rendszeres jármű karbantartás: Tartsd jó állapotban a járművedet. Ellenőrizd rendszeresen az olajszintet, a gumiabroncsok nyomását és a fékeket, hogy autód közlekedésre alkalmas legyen. A karbantartáshoz szükséges termékek az AUTODOC weboldalán találhatók.
  5. Elsősegélycsomag és figyelmeztető háromszög: Győződj meg róla, hogy járművedben van-e elsősegélydoboz és figyelmeztető háromszög. A megfelelő biztonsági felszereléseket az AUTODOC-nál megtalálod.

 GYIK 

Mely uniós országokban nem kell útdíjat fizetni?

Egyes uniós országokban az autópályák és egyéb utak használatáért nem kell útdíjat fizetni. Ezek az országok Észtország, Finnország, Luxemburg és Málta. Ezekben az országokban a járművezetők az autópályákat és a főutakat pótdíj nélkül használhatják.

Melyik országban a legmagasabbak az útdíjak?

Az autópálya matrica személyautó esetében Franciaországban és Olaszországban különösen drága.

Mely országokban kell útdíjat fizetnem az autómért?

A gépkocsivezetőknek számos európai országban útdíjat kell fizetniük, többek között Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Portugáliában, Ausztriában, Svájcban, Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Romániában, Bulgáriában, Görögországban és Lengyelországban.

Profilja a személyes segítője.

Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése