![Hogyan ellenőrizzük a turbófeltöltőt](https://cdn.club-magazin.autodoc.de/uploads/sites/19/2020/06/Turbocheck-8steps-slider-1920x1080-HU-min.jpg)
- Hallgassa meg hidegen a motort.
Ha zúgást hall a turbinából működése során, valószínűleg kopott a csapágy. A fémcsikorgás, amit az okoz, hogy a lapátkerék lapátjai hozzáérnek a turbinaházhoz, ugyanezt a hibát jelzi.
- Nézze meg, hogy van-e olajlerakódás a turbina burkolatán.
Ha a turbinakerék közelében talál ilyeneket, nagyon valószínű, hogy a turbófeltöltő meghibásodott. Ha azonban az olajnyomok a kipufogóleömlő csatlakozóján vagy a levegőellátó csövön találhatók, a motor vagy a forgattyúsház szellőzőrendszerével lehet probléma.
- Ellenőrizze a kipufogógáz színét.
Ha a turbó elhasználódott, a beszívott levegővel együtt olaj szivárog a szívócsőbe, majd a motor égésterében elég. Ennek eredményeként a kipufogógáz fekete színű lesz.
- Vizsgálja meg különleges eszközzel a rendszert.
A vizsgálathoz egy adapterre, a megfelelő szoftverre, egy laptopra vagy okostelefonra van szükség. Minden mérés akkor történik, amikor alapjáraton jár a motor. Részletesebb információkat a diagnosztikai módszerről gépkocsija diagnosztikai adapterének használati útmutatójában találhat.
- Távolítsa el a turbófeltöltőt a gépkocsiról, és ellenőrizze a tengely holtjátékát.
Tartsa a tengely végét, és próbálja oldalirányban lengetni. Az alkatrész holtjátéka nem haladhatja meg az 1 mm-t. A tengely nem mozoghat a burkolat mentén.
- Ellenőrizze a lapátkerekeket és a turbófeltöltő falát.
Az előzőeknek éles és sima szélekkel kell rendelkezniük, nem lehetnek ezeken sorják, kopások vagy kicsorbult részek. Az utóbbin nem lehet nyoma annak, hogy érintkezik a lapátkerekekkel.
- Ellenőrizze, hogy az indítószerkezet és az érzékelők megfelelően működnek.
Nem lehetnek horpadások az indítószerkezet burkolatán és korróziós foltok a rúd felső részén. Ellenőrizze, hogy a membrán még mindig sértetlen. Emelje fel felső helyzetbe a rudat, zárja le a furatot az ujjával, majd engedje el. A rúd nem mozoghat, ha a furat zárva van. Amint elengedi, a rúdnak eredeti helyzetébe kell visszatérnie. Ellenőrizze az indítószerkezet elektromos részét multiméterrel.
- Ha változó geometriájú turbófeltöltője van, ellenőrizze, hogy a lapát gyűrűje nincs-e elakadva.
A lapátoknak szabadon kell mozognia. Az egységet légkompresszor és nyomásmérő használatával vizsgálja meg. Ha a lapátgyűrű sértetlen, az indítószerkezet kb. 0,6-0,7 baros nyomáson szabadon mozgatható.
Megjegyzés