Mikor kell vezérműszíjat cserélni

Mikor kell vezérműszíjat cserélni

A vezérműszíj az autónk egyik legfontosabb része, amely híján a motor nem működhetne megfelelően. A vezérműszíj egy speciális gumiból és szövetből készült, belül bordázott szíj. Feladata, hogy főtengelyt és a vezérműtengelyt összekösse. A szíj a motor szelepeinek nyitását és zárását szabályozza azáltal, hogy a vezérműtengely és a forgattyús tengely megfelelő fordulatszámon forgatja. Ennek a folyamatnak zökkenőmentesnek kell lennie és legfontosabb az, hogy a két tengely tökéletes összhangban mozogjon egymáshoz viszonyítva. Mindezek mellett sok esetben a vezérműszíj több görgő és feszítő mozgatásáért is felel, illetve, számos esetben a vízpumpa működéséért is.

Maga a szíj egy hihetetlenül strapabíró anyagból készül, ami -32 C és 160 C fok közötti szélsőséges hőmérsékleti viszonyokat is kibírja. Idővel azonban minden anyag elhasználódik. Márpedig, ha a vezérműszíj kopott a legfontosabb kritérium, a pontos időzítés, nem teljesül. Ez végül komoly motorkárokhoz vezethet, aminek korai jelei lehetnek a rossz futás és a motorellenőrző lámpa kigyulladása.

Minden autós egyik rettegett rémálma pedig a vezérműszíj-szakadás. Ha a szíj elszakad, az autó katasztrofális belső károkat szenvedhet, mivel a szelepek és a dugattyúk, amelyeknek az összhangjáért korábban a szíj felelt, egymásnak ütköznek, és gyakorlatilag szétverik egymást.

Az autó azonnal működésképtelenné válik, és leáll, adott esetben balesetveszélyes helyzetet idézve elő. A költséges motorkárosodáson felül tehát az autó bevontatásának költségével is számolunk kell. 

Mi okozhatja a vezérműszíj szakadását és milyen rendszeresen kell cserélni a vezérműszíjat?

Mikor kell vezérműszíjat cserélni

A szakadás leggyakoribb oka a szíj elöregedése, ami csereintervallum és a megtett kilométerek figyelmen kívül hagyásának és a szíjcsere elmulasztásának következménye.

Ugyanígy szíjszakadáshoz vezethet, ha görgőket nem cseréltetjük időben. Ha egy görgő megáll, a vezérműszíj azonnal elszakad.

Az elhasználódott, nem cserélt vízpumpa is okozhatja a szíj elszakadását, vagy bizonyos szerelési hibák, például, ha a burkolatokat nem, vagy rosszul szerelték vissza.

A vezérműszíj károsodását külső behatások, például a kavicsfelverődés vagy homokszemcsék is előidézhetik.

Mint látjuk a vezérműszíj elszakadásának számos kiváltó oka lehet. Épp ezért bár nincs általános érvényű szabály arra, hogy milyen időközönként kell vezérműszíjat cserélni, a szerelők nagy része azt tanácsolja, hogy körülbelül 60 és 120 ezer kilométer között mindenképp érdemes beiktatni egy cserét.

Ha ritkábban használjuk az autónkat, és 5 év alatt nem teszünk meg ennyi kilométert, 5 év után akkor is tanácsos elvinni az autót vezérműszíj-cserére, mivel ennyi idő alatt, a megtett kilométerek számától függetlenül is, az alkatrész elkopik és megbízhatatlanná válik.

A rossz vezérműszíj 5 tünete

Ha a vezérműszíj hibás vagy kopott, az alábbi tüneteket észlelhetjük. Ha bármely tünet vagy adott esetben több tünet együttesen jelentkezik, azonnal vizsgáltassuk meg a vezérműszíjat szakszervízben egy autószerelővel, és szükség esetén cseréltessük ki.

 Akadozó, nehézkes üresjárat 

Az időzítőszíjakon fogak vannak, amelyek a motoralkatrészek forgatásakor fogaskerekekbe kapaszkodnak. Ha a fogak megtöredeznek, esetleg elkezdenek kiesni, az időzítőszíj lecsúszik a fogaskerekekről. Ha ez megtörténik, a fogak közvetlenül a fogaskerekekre esnek, és rázkódást képeznek a motorban. Ami a legrosszabb, a motor elkezd leállni, mert a vezérműtengely időzítése nem megfelelő.

 Gyújtáshiba 

Gyakran léphet fel gyújtáshiba az elhasználódott vezérműszíj miatt. Ilyenkor általában a szelepek időzítésével is probléma van. Az elhasználódott, megnyúlt vezérműszíj befolyásolja a motor gyújtását, mivel az a forgattyús tengelyt meghajtó tárcsákhoz van rögzítve. Ha a szíj lecsúszik a fogaskerekekről és ráesik a vezérműtengelyre, az egyik henger túl hamar fog kinyílni és bezáródni. Ez gyújtáshibához vezethet, ami azt jelenti, hogy a szíjat azonnal ki kell cserélni. Ennek elhanyagolása súlyos következményekkel járhat, mivel a motor tartósan károsodhat.

 Nagy mennyiségű füst 

A téli hidegben sokszor nehezen eldönthető, hogy a kipufogócsőből kiáramló nagy mennyiségű füst valójában ártalmatlan vízgőz-e, vagy füst. Ennek ellenére, ha úgy látjuk, hogy még téli hideghez képest is szokatlanul nagy mennyiségű kipufogógáz távozik az autóból, akkor lehet, hogy a probléma a vezérműszíj problémájával függ össze. A hengerek tetején két lyuk van, amelyek a kipufogógáz kiengedéséért és a levegő beszívásáért felelősek. Ezeknek a lyukaknak a nyitása és zárása a hengerek mozgásával és a vezérműtengely forgásával szinkronban történik. Elhasználódott vezérműszíj esetén ez az összehangoltság megszűnik, ami azt jelenti, hogy a kipufogógáz távozása és a levegő beszívása nem a megfelelő időpontban történik. Ennek eredményeképp a kipufogórendszerből nagy mennyiségű füst távozik.

 Olajnyomás csökkenése 

A vezérműszíj a vezérműtengely fogaskerekeit forgatja. Ha a szíj időzítése nem megfelelő, akkor átugorhatja és letörheti a vezérműtengely darabjait. Ha ezek közül néhány darab beleesik a jármű olajteknőjébe, az olajnyomás csökkenni fog a motor alján. Ez a motor teljes meghibásodásához vezethet, ami csak egy teljes motor generáljavítással hozható helyre.

 Törött dugattyúk vagy szelepek 

A legrosszabb tünet, amit tapasztalhat, a vezérműszíj teljes szakadásakor jelentkezik. Ilyen esetben a forgattyús tengely „önálló életre kel” és magától forog, nincs összhangban a vezérműtengely mozgásával. Ha ez megtörténik, a dugattyúk és a szelepek egymáshoz ütődnek, amikor a szelepek kinyílnak. Ilyenkor a szelepek elgörbülnek vagy a dugattyú sérül. Ilyenkor, ha meg akarjuk akadályozni a motor további károsodását, azonnal állítsuk le a motort.

Néhány hasznos tanács a cseréhez

Mennyi km után kell vezérműszíjat cserélni

Az vezérműszíjat mindig egy profi szerelővel cseréltessük ki. Egy ilyen fontos és bonyolult művelet elvégzésekor soha ne próbálkozzunk házi megoldással. A hibátlan csere elvégzéséhez nagyfokú precizitás és pontosság szükséges, nem is beszélve a speciális szerszámokról, amelyekkel csak a szakemberek rendelkeznek. Bár az általános érvényű szabály az, hogy a vezérműszíjat 5 évente és/vagy kb. 60-120 ezer kilométer megtétele után kell cserélni, de ha biztosra akarunk menni, ne várjunk ennyit se a cserével. Használt autó vásárlásakor pedig az első dolog legyen a vezérműszíjcsere. Figyeljünk oda erre az alkatrészre, és így elkerülhetjük a legnagyobb költséggel járó motorhibát.   

Ha lehet bízzunk a hivatalosan működő, számlát is adó szakszervizekben és szerelőkben, akik garantáltan gyári vagy jó minőségű utángyártott alkatrészeket használnak a vezérműszíj cseréjekor és legtöbbször garanciát is vállalnak az elvégzett munkára. Fontos megjegyezni továbbá, hogy szintén a hivatalos szervizek mellett szól az is, hogy ha online rendelünk autóalkatrészt, meghibásodás esetén a webáruház elkéri a hivatalos beszerelést igazoló számlát a garancia érvényesítéséhez. A garanciát csak e számla ellenében, illetve a garanciajegy bemutatásával tudnak érvényesíteni.

A csere költségeit nehéz pontosan megmondani, mivel az ár legtöbbször az alábbi tényezőktől is függ: az autó típusától, a motor típusától, a vezérlés elemeinek darabszámától és minőségétől. Ehhez jön még a munkaórák száma, ami a szétszedéshez szükséges. Ez is autónkként eltérő lehet, egyes modelleknél szinte teljesen szét kell szedni a motorteret a művelethez. 

Ne hanyagoljuk hát el a vezérműszíjcserét, figyeljünk a csereintervallumra, és inkább szánjuk rá az időt és a pénzt, mert ezzel rendkívül sok bosszúságtól és igen horrorisztikusra növő költségektől óvhatjuk meg magunkat.

Profilja a személyes segítője.

Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése