Mekkora a helyes abroncsnyomás, és hogyan ellenőrizhető

Személyautó guminyomás

A gumiabroncsok karbantartása az egyik legfontosabb dolog, amit autónk biztonsága és költségeinek csökkentése érdekében megtehetünk. A gumiabroncsok gondozása egyszerű, gyors és olcsó: elég, ha ügyelünk a megfelelő abroncsnyomás fenntartására.

Honnan tudjuk, hogy mennyi a helyes nyomásérték?

A guminyomás mértékét psi-ben vagy bar-ban adják meg, és a megfelelő nyomást a gyártó határozza meg.  Ezt megtalálhatjuk a gépkocsi használati utasításában, a tanksapka-fedélen vagy az ajtóoszlopon lévő matricán. Leggyakrabban egy táblázatban adják meg az értékeket, amelyből leolvashatjuk, hogy az adott méretű felnihez-abroncshoz milyen ideális guminyomás tartozik.

A legtöbb gumiabroncsgyártó maga is meghatározza az optimális guminyomást. Vannak olyan gyártók, akik tól-ig értéket adnak meg, amelyek között a legbiztonságosabb üzemeltetni az abroncsot, de vannak, akik csak a megengedett legnagyobb nyomást jelölik. A gumiabroncs kiválasztásánál olyan gumit kell keresnünk, ahol az autógyártó által ajánlott guminyomás a gumik legmagasabb biztonságos nyomásértéke alatt van.

Nagy általánosságban azonban elmondhatjuk, hogy a nyári gumiabroncsok esetében a helyes nyomásérték 2,0 és 3,0 bar körül van, míg a guminyomást télen szerencsésebb, ha a normál értéknél 0,2 barral magasabbra emeljük, a hideg időjárás miatt ugyanis a nyomás kissé csökken.

A megfelelő gumiabroncs-nyomás döntő fontosságú az Ön biztonsága és az autó hosszú élettartama szempontjából.

A nem megfelelő gumiabroncs-nyomás kockázatai

Az elégtelen guminyomás fokozottan balesetveszélyes, mivel romlik az autó úttartása, sőt, rossz esetben akár el is veszíthetjük a kontrollt a jármű felett. A nem megfelelő guminyomás általában két dolgot jelenthet: a gumiban lévő nyomás kevés, vagyis a gumi alulfújt, vagy épp ellenkezőleg, a nyomás túl nagy, vagyis a gumi túlfújt állapotú.

Az alulfújt gumiabroncsoknak számos negatív hatása lehet. Különösen negatívan befolyásolja a gumik tartósságát. Mivel a felni és a futófelület pereme fokozott igénybevételnek van kitéve a jelentősebb nyomáshiánnyal közlekedő járművek gumiabroncsai gyorsabban kopnak, rongálódnak. Ez jelentheti a gumi megtörését, a szerkezeti elemek szétválását, sőt rosszabb esetben durrdefektet is, ami nagy sebességnél életveszélyes is lehet.

Guminyomás ellenőrzése

Az alacsony abroncsnyomás másik negatív következménye megnövekedett gördülési ellenállás, ami megnövekedett üzemanyag fogyasztást és ezáltal magasabb CO2-kibocsátást eredményez.

Mindemellett negatívan befolyásolja a vezethetőséget is. Az autó nehezebben kormányozható, nedves körülmények között hosszabbá válik a fékútja és alacsonyabb lesz az ellenállása az aquaplaninggal szemben.

A túlfújt gumiabroncsok miatt a jármű vezetése szintén veszélyessé válhat, mivel a gumik kisebb felületen érintkeznek talajjal. A csökkenő tapadással pedig romlik a menetstabilitás és nő a fékút.

Keréknyomás

A túl keményre fújt abroncs ráadásul sérülékenyebb, mert a futófelület központi része erőteljesebben kopik. Ez a gumiabroncs deformációját okozza, és növeli a gumi sérülésének kockázatát.

A túl magas nyomású gumikkal közlekedő autó keményebben, pattogósabban jár, mert a túlfújt abroncsok kevésbé nyelik el az útfelület egyenetlenségeiből származó rázkódást.

Milyen gyakran kell ellenőriznünk a gumiabroncsok nyomását?

Minden gumiabroncs folyamatosan veszít a nyomásából, mivel a levegő lassan, fokozatosan, de elszivárog.  Épp ezért a keréknyomást rendszeresen ellenőrizni, és szükség esetén korrigálni kell. Ezt havonta egyszer érdemes megtenni, valamint minden alkalommal, amikor hosszabb útra indulunk az autónkkal. A méréskor fontos, hogy a gumiabroncsok hidegek legyenek. A melegben a mért nyomásértékek magasabbak, torzítottak és ezért érvénytelenek.

Ősszel és télen még indokoltabbá válik az abroncsnyomás gyakori ellenőrzése. Ilyenkor ugyanis a hidegebb külső hőmérséklet hatására, és az időjárási körülmények ingadozása miatt a gumiabroncsok gyorsabban veszítenek levegőt. Általánosságban elmondható, hogy a gumiabroncs minden 10 fokos hőmérsékletváltozás után egy PSI értéket veszít vagy nyer, ami azt jelenti, hogy egy hirtelen nagyobb hőmérsékletváltozásnál akár 2-3 PSI értéket veszíthet rövid idő alatt. Így alulfújt gumiabroncsok esetén ekkora nyomásváltozás már komolyabb gumikárosodást, kormányzási problémákat vagy akár defektet is okozhat.

Ha rendszeresen ellenőrizzük az abroncsnyomást, nagyobb eséllyel észrevesszük azt is, ha a természetes, kismértékű nyomáscsökkenésnél nagyobb nyomásváltozás áll be. Radikális nyomáscsökkenés észlelésekor azonnal forduljunk szakemberhez!

2014. novembere óta csak olyan személyautókat lehet forgalomba hozni az EU tagállamaiban, amelyek TPMS (Tire Pressure Monitoring System) vagyis guminyomás-ellenőrző rendszerrel rendelkeznek. Ez segít a gyártók által megadott, megfelelő abroncsnyomás-értékek folyamatos ellenőrzésében és megtartásában.

Guminyomás ellenőrző rendszer

Hogyan ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását?

A gumiabroncsok nyomását a szelephez nyomott nyomásmérővel mérik. Léteznek digitális abroncsnyomásmérők, amelyekkel egy gombnyomással leolvasható a nyomás, míg a hagyományos nyomásmérők a gumiabroncsok belső nyomását mutató mérőrúd leolvasásával működnek.

A nyomásmérő kiválasztásakor általában a következő 3 típus közül választhatunk:

  • i Toll típusú nyomásmérők – Egy vonalzószerű rúddal rendelkeznek, amely egy hüvelyben csúszik ki és be a légnyomás méréséhez.
  • i Tárcsás nyomásmérők – Számozott tárcsával rendelkeznek, amelyhez egy óraszerű mutató tartozik.
  • i  Digitális nyomásmérők – Digitális képernyőn mutatják a számokat.

 A gumiabroncsnyomás ellenőrzésének menete

A művelet megkezdése előtt minden esetben győződjünk meg róla, hogy az autó motorja nem jár és a kézifék be van húzva.

A pontosabb mérés érdekében a gumiabroncsok legyenek hidegek. Ez annyit jelent, hogy az autó minimum egy órája áll, vagy csak 2-3 kilométert mentünk vele, kis sebességgel. (Menet közben a gumik felmelegszenek és ezzel a nyomás is megnő bennük. Fontos, hogy meleg abroncs nyomását soha ne csökkentsük az előírt nyomásértékre, mert ezzel valójában a kívánatosnál alacsonyabb állítunk be.)

Használhatunk digitális vagy kézi abroncsnyomásmérőt, a piacon többféle modell is kapható.

  • i Csavarjuk le a gumiabroncsok szelepsapkáit. Tegyük őket biztonságos helyre, hogy el ne vesszenek.
  • i Illesszük be a nyomásmérőt a szelepszárba, mindig figyelve arra, hogy a nyomásmérő fixen és légmentesen illeszkedjen a szelepszárra. Ha toll típusú nyomásmérőt használunk, a hüvelyből kiálló rúdról olvassuk le a nyomásértéket. A tárcsás nyomásmérőről, akár egy óra számlapjáról tudjuk leolvasni a nyomás mértékét. Digitális nyomásmérővel a legegyszerűbb a dolgunk, csak le kell olvasnunk le a képernyőn lévő számot. Lehetőleg ne ellenőrizzük az abroncsnyomást többször egymás után, mert minden leolvasásnál a szelepszáron keresztül levegő távozik.
  • i A művelet végeztével ne feledjük gondosan visszacsavarni a szelepsapkákat.

A fentiekben láthattuk tehát, hogy a helyes abroncsnyomás növeli a gumiabroncs élettartamát, gátolja az üzemanyag-fogyasztás növekedését, és nem utolsó sorban biztonságosabbá teszi a közlekedést mind magunk, mind utasaink, mind pedig a közlekedésben résztvevő többi autós számára. Épp ezért biztonságunk és a pénztárcánk érdekében inkább szánjunk időt a rövid és egyszerű nyomásellenőrző-művelet elvégzésére, hiszen ezzel életveszélyes helyzeteket és adott esetben komoly kiadásokat kerülhetünk el.

    Profilja a személyes segítője.

    Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése