Szintetikus olaj kontra ásványi olaj: melyik a legjobb olaj az autónak

Szintetikus olaj kontra ásványi olaj: melyik a legjobb olaj az autónak

Napjainkban az autóipari piacon a motorolajok nagy választékban kaphatók. Összetételük, áruk, viszkozitásuk, minőségük és tartósságuk tér el. Jelenleg a szintetikus kenőanyagok különösen keresettek. Elmondjuk, mik ezek, valamint, hogy összehasonlítva a hagyományos olajokkal milyen előnyökkel járnak. Segítünk abban is, hogy hogyan kiválasztani az autójához legmegfelelőbb kenőanyagot.

Mi az a szintetikus motorolaj?

A szintetikus olajok az ásványi olajoktól a mélyebb finomításban és az adalékok listájában térnek el. A különféle szintetikus olajok eltérő összetétellel és tulajdonságokkal rendelkeznek. Bázisolajként használhatnak ásványi olajokat, melyeket hidrokrakkolással finomítottak, valamint glikolok, éterek és észterek, polialfaolefinek és más vegyszerek származékait. Előfordul, hogy a különféle bázisanyagokat összekeverik. Az ilyen termékek általában a szintetikus keverékek közé sorolhatók, és előfordul, hogy félszintetikus kenőanyag a megnevezésük.

Mi az a szintetikus motorolaj

Melyek a szintetikus motorolajok előnyei?

  1. Jobb kenési jellemzők. Az ilyen termékek adalékanyagainak molekulái tartósabbak, így megakadályozzák, hogy az olajréteg a nagy terhelés hatására megsérüljön. Ezt azt jelenti, hogy a motor alkatrészei szélsőségesen magas hőmérséklet esetén is jól védettek.
  2. Ellenállás az oxidációval szemben. Magas hőmérsékleten az adalékanyagok tovább megtartják jellemzőiket, ami a termék egészének tartósságára hatással van. Emellett, az ilyen kenőanyagok ellenállóbbak az elégessék szemben, ezért kell ritkábban feltöltenie a rendszert.
  3. Kedvező üzemanyag-fogyasztás. A termék homogén molekulaszerkezetének köszönhetően a súrlódási együttható az érintkező motoralkatrészek között jelentősen csökken. Ennek következtében a motorteljesítmény nő, mivel a motor kevesebb energiát veszít a súrlódás leküzdésével.
Melyek a szintetikus motorolajok előnyei
  1. Kiváló folyékonyság alacsony hőmérsékleten. A szintetikus kenőanyagok megőrzik egészen alacsony viszkozitási indexüket és pumpálhatók alacsony hőmérsékleten. Ennek köszönhetően a kenőanyag a motor indítása után az első pár másodpercen belül eljut a motorba, még akkor is, ha fagyos kint az idő. Ez nagymértékben csökkenti a motor kopását és elhasználódását, mivel a legtöbb mortorkárosodás a működés első percében történik.
  2. Minimális szénlerakódás. Mivel a szintetikus összetevőkből készült termékekhez alapolajként mélyen finomított anyagokat használnak fel, szinte nincsenek szennyezőik. Ennek köszönhetően nem képződnek lerakódások a motoralkatrészeken.

Milyen gyakran kell cserélni a szintetikus olajokat?

Néhány autóban ezt 5000 km-enként kell elvégezni. Mások esetében az olajcsere-intervallum 25 000 km is lehet. Ez az intervallum a jármű kialakításától és a gyártás évétől, az autó használatának körülményeitől, valamint a termék összetételétől függ. Ezért a legjobb, ha az olajcsere időpontját illetően követi az autója és a kenőanyag gyártójának ajánlásait. Rendszerint az öreg és turbófeltöltős járművekben, valamint azokban, amelyek nagyobb megterhelésnek vannak kitéve, gyakrabban kell cserélni az olajat.

Milyen gyakran kell cserélni a szintetikus olajokat

Melyik olajviszkozitás a jobb?

A kívánt kenőanyag viszkozitást a gépkocsi kialakítása határozza meg, és az autó kézikönyvében mindig megadják. Eltérő viszkozitású termékek használata tilos, mivel az olajfilm vastagsága, tartóssága és a termék folyékonysága bizonyos hőmérsékleteken a motor tervezése során körültekintően megbecsülésre kerül. Ugyanakkor, az autógyártók rendszerint megengedik, hogy többféle viszkozitás közül válasszon. Szóval, mit kell választania autójához? És mi a különbség az 5w20 és az 5w30 olajok között?

A motorolaj viszkozitását az SAE (Autóipari Mérnökök Szövetsége) szabványai szerint határozzák meg. Az első szánjegy a kódban a termék alacsony, a második pedig a magas hőmérsékleten megmutatkozó jellemzőit határozza meg. A „W” betű azt jelzi, hogy a termék téli használatra készült.

Az alacsony hőmérsékletű jellemzők megmutatják a minimum hőmérsékletet, amin az olaj elég folyékony marad ahhoz, hogy az önindító megforgassa a motort és az olajszivattyú gyorsan továbbítsa a kenőanyagot a rendszerben. Ennek megfelelően a „0W” osztályozású olajok optimális jellemzőkkel rendelkeznek -35 °C-on, az 5W -30 °C-on, a 10W -25 °C-on, a 15W -20 °C-on, a 20W -15 °C-on, a 25W pedig -10 °C-on való használathoz. 

Amikor megbecsülik a magas hőmérsékletű jellemzőket, a környezeti hőmérséklet nem számít, mivel a motoralkatrészek még hideg időben is jelentősen felmelegednek. Ezért a kinematikai és a dinamikus viszkozitást 100 °C-on, illetve 150 °C-on mérik, ezt veszik figyelembe az olajok osztályozásánál. Vannak 20, 30, 40, 50 és 60-as osztályok, ahol a magasabb osztályba sorolt olajok viszkozitása magasabb.

Ezért, ha összehasonlítjuk a 0W20 és az 5W20 kenőanyagokat, az előző fagypont alatti hőmérsékleten megbízhatóbb motorműködést biztosít. Ugyanakkor a magas hőmérsékletű jellemzője mindkét terméknek ugyanaz. Ezért, ha enyhe téllel rendelkező régióban lakik nem kell 0W20 olajokat vásárolnia – ezek ára általában magasabb.

0W20 kenőanyagokat

Ami az 5W20 és 5W30 olajokat illeti, az eltérés a magas hőmérsékletű jellemzőkben van. Az 5W30 olajosztály sűrűbb. Ez vastagabb olajbevonatot képez a motoralkatrészeken magasabb nyírószilárdsággal. Ezért alkalmasabbak a nagy megterheléssel használt motorokhoz. A viszkózusabb kenőanyagok szintén hasznosak, ha nagy városban, folyamatosan forgalmi dugókban használja az autót.

Emellett az 5W20 kenőanyagokat energiatakarékosnak tartják, mivel a motor kevesebb energiát veszít a gördülési ellenállás leküzdésével, ami a viszonylag alacsony sűrűségnek köszönhető. Ezért ez nagy sebességű sportautókban is használható. Ugyanakkor ebben az esetben a csereintervallumok rövidebbek lesznek, és az autókat speciálisan tervezett motorokkal szerelik fel, szélsőségesen szűk hézagokkal.

5W20 kenőanyagokat

Lehet keverni a hagyományos és a szintetikus olajokat?

Nem tanácsos keverni a különböző összetétellel rendelkező motorolajokat. Tartalmazhatnak nem kompatibilis összetevőket, amelynek következtében a termék iszapot vagy üledéket képez, vagy megváltoznak jellemzői.

Ha új típusú motorolajra szeretne váltani és a csere a gyártó által megengedett, teljesen le kell eresztenie a kenőanyagot, átöblíteni a rendszert, majd betölteni az új terméket. 

Lehet keverni a hagyományos és a szintetikus olajokat

Összefoglaló

A motor tartóssága közvetlen összefüggésben áll azzal, hogy a megfelelő terméket választja-e ki. Ráadásul, jellemzői sokféle módon meghatározzák a motor teljesítményét. Reméljük, hogy a fenti információ segít az autójához megfelelő kenőanyag egyszerű megtalálásában.

Profilja a személyes segítője.

Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése