Az autóból olaj szivárog: okok, következmények, hibaelhárítási megoldások

Az autóból olaj szivárog: okok, következmények, hibaelhárítási megoldások

A motorolaj nagyon fontos feladatokat lát el. Az alkatrészek felületén védőréteget képez, hogy megakadályozza kopásukat, eltávolítja a hőt a mozgó elemekről, és megvédi ezeket a korróziótól. Emellett tisztítja is a motort. A kenőanyag hiánya veszélyes a motorra nézve. Ebben a cikkben megnézzük, hogy miért történhet szivárgás, és megmondjuk, hol keresse a hibát, és megtudhatja, hogy az olajszivárgással rendelkező járművel való autózás biztonságos-e.

Miért szivárog az olaj az autóból

 Az autó olajszivárgásának legáltalánosabb okai a következők: 

Elhasználódott tömítések

A tömítések, tömítőgyűrűk és o-gyűrűk általában gumiból készülnek, ami idővel elveszti tartósságát és kevésbé rugalmassá válik. Ennem eredményeképpen az érintkező felületeknél, amelyeket ezek az elemek tömítenek, olaj kezd szivárogni a gépkocsiból.

Miért szivárog az olaj az autóból

Megoldás:

  • Nézze meg a szelepfedelet. A kenőanyagfoltok azokon a területeken, ahol a hengerfejjel érintkezik, azt jelzik, hogy a tömítés elhasználódott. Cserélje ki.
  • Ellenőrizze a motorblokk és a hengerfej közötti csatlakozást: az itt előforduló szivárgás a motor túlmelegedésének eredménye, ami a motorblokk és a hengerfej deformációjához, valamint a tömítés elhasználódásához vezet.
  • Csavarja le a hűtőfolyadék-tartály sapkát és ellenőrizze, hogy vannak-e rajta folyadéknyomok. Ezek jelenléte a motorblokk és a hengerfej között található csatlakozás tömítettség megszűnését jelzi,
  • Ellenőrizze az olajszűrő nyúlványát. Az ezen található fehér hab azt jelzi, hogy a kenési rendszerbe hűtőfolyadék kerül.
  • Cserélje ki a hengerfejtömítést. Ehhez vigye szervizbe a gépkocsit, mivel nem sok esély van arra, hogy az új tömítés beszerelésére korlátozódik a javítás; az érintkező felületek csiszolására is szükség lesz.
  • Nézze meg a gyújtáselosztó beszerelési helyét. Ha szivárgást észlel, cserélje ki az olajtömítést vagy az o-gyűrűt.
  • Vizsgálja meg az olajszűrőt. Ha az autójában a tömítés alól szivárog az olaj, próbálja meg az alkatrész nagy erővel történő meghúzásával megoldani a problémát. Ha ez nem segít, cserélje ki az alkatrészt.
  • Ellenőrizze a főtengely olajtömítéseit. Ennek meghibásodását a főtengely gáznyomásának megnövekedése vagy a beszerelési hibák okozzák. Szerelje be az új alkatrészeket. Megjegyzés: a munka során le kell szerelnie a motort. Ezért tanácsos kicserélni a vezérműtengely olajtömítéseit is.

Ellenőrizze a főtengely olajtömítéseit

Megnövekedett nyomás a rendszerben

A szennyeződések összegyűlése miatt a kenési rendszer egyes részeinek áteresztő képessége csökken, ami a helyi nyomás megnövekedéséhez vezet. Ez utóbbi eredhet a vezérműtengely szellőztető alkatrészeinek hibájából is, ami azt eredményezi, hogy a kipufogógázok bejutna a kenési rendszerbe. A következmény az, hogy a tömítéseknél és csatlakozásoknál kiáramlik az olaj. Előfordul, hogy a problémát a kenőanyag túlzott mennyisége, valamint magas viszkozitása okozza.

Megoldás:

  • Mérje meg a kenési rendszerben az olajnyomást nyomásmérő segítségével. Ha ez a normális érték felett van, folytassa a következő lépéssel.
  • Emlékezzen, hogy mikor cserélt olajat utoljára. Ha az időpont óta az autó megtett körülbelül 15 000 km-t, cserélje ki a kenőanyagot és az olajszűrőt.
  • Győződjön meg arról, hogy a gyártó által ajánlott viszkozitással rendelkező olajat használja. Ha ez a normális felett van, a nyomás megnövekedhet.
  • Öblítse át a kenési rendszert. Ehhez öntsön speciális adalékanyagot az olajszűrő nyúlványába, indítsa el a motort és hagyja egy darabig járni alapjáraton. Ezután engedje le a folyadékot, cserélje ki a szűrőt és öntsön be új olajat.
  • Ellenőrizze az olajszintet. Ha ez meghaladja az előírt szintet, vegye ki a túlzott mennyiséget speciális vákuumberendezés segítségével, vagy eressze le az olajleeresztő csavar segítségével.
  • Távolítsa el és a vizsgálja meg a nyomáskiengedő szelepet. Tisztítsa meg a szennyeződésektől. Ellenőrizze, hogy a zárómechanizmus szabadon mozog-e. Ha megszorult, cserélje ki a szelepet vagy a teljes szivattyúegységet.
  • Melegítse fel üzemi hőmérsékletre a motort. Távolítsa el az olajbetöltő sapkát és kezével fedje le a nyílást. Kérje meg segítőjét, hogy nyomja le több alkalommal a gázpedált, hogy a motor fordulatszáma 2-2500-ra növekedjen. Ha megnöveli a fordulatszámot és nyomásemelkedést érez a rendszerben, a szellőzőrendszer hibás. Vigye szervizbe a gépkocsit és javítassa meg. A szakemberek megtisztítják az alkatrészeket és ha szükséges, cserélje ki a PCV szelepet ls az olajfelfogó kannát.

Ellenőrizze az olajszintet

Beszerelési hibák

A csavarok nem megfelelő meghúzása és a meghúzás nem megfelelő sorrendje a tömítés meggyűrődését vagy repedését okozza. Ráadásul, ha a tömítés tönkremegy, ez adódhat a rögzítéséhez használt tömítőanyagok és ragasztók hibájából is. 

Megoldás:

Cserélje ki a tömítéseket. Tartsa be a gyártó által ajánlott meghúzási nyomatékot. A rögzítőelemeket az autó szervizkönyvében található ábra alapján húzza meg. Az olajtömítések beszerelése során használjon speciális szerszámokat.

Mechanikus sérülés

Ezt idegen tárgyak bekerülése vagy valamilyen akadálynak való ütközés okozhatja, amelyre az olajteknő a legérzékenyebb.

Mechanikus sérülés

Megoldás:

  • A repedést hideghegesztéses eljárással tömítse.
  • Vigye az autóját szervizbe és hegesztesse meg az olajteknőt.
  • Szereljen fel olajteknő-védőrácsot. Ha sokat vezet terepen, vagy gyenge minőségű útfelületen használja a gépkocsit, ez a védőrács számos probléma elkerülésében segítségére lesz.

Laza rögzítőelemek

A gyenge minőségű útfelületen való autózás és az olyan erős rezgések, amelyeknek például az autó a kopott futómű alkatrészek következtében van kitéve, néhány rögzítőelem kilazulhat. Gyakran ezek alól az autó olajszivárgása látható.

Megoldás:

Húzza meg a bilincseket és a rögzítőelemeket. Cserélje ki ezeket, ha szükséges.

Miért veszélyes az autó olajszivárgása

A kenőanyag hiánya miatt az érintkező részek kopása megnő. Először is, ez rontja a szelepszártömítések állapotát, ami tovább fokozza a problémát. Valójában az olaj, amelynek mennyisége már így is túlságosan kevés, bekerül a motorhengerekbe és ott elég. A további kenés hiánya a vezérműtengely, valamint a motordugattyúk és a főtengely meghibásodását és megszorulását okozza. Néhány esetben a hajtórudak is eltörhetnek a túlmelegedés miatt.

Emellett, ha autójából olaj szivárog, maga a motortörzs válik szennyezetté, és összegyűlnek rajta a szennyeződések. Ez rontja a hőcsere folyamatát, megnöveli a motor terhelését és túlmelegedését okozhatja. A kenőanyag összegyűlhet a gyújtógyertya fészkekben, ami a gyújtásrendszer hibás működését okozza. Ezenkívül az olaj megrongálhatja a motorháztető alatt található vezetékek szigetelését, a kuplung elemeit; meglágyíthatja a gumitámaszokat, a tömítéseket és reakcióba léphet a műanyag alkatrészekkel.

Használhatom az autót, ha szivárog belőle az olaj?

Ha a szivárgás komoly, például, ha az olajteknő perforált, az autó használata tilos. Jobb, ha autómentőt hív. Kisebb sérülések esetén megpróbálhatja tömítőanyaggal vagy hideg hegesztéssel megjavítani ezeket. A szerviz felé folyamatosan figyelje a kenőanyag-szintet. Ha ez csökken, töltse fel a kívánt szintre a folyadékot, hogy megóvja a motor alkatrészeit a kiszáradástól.

Használhatom az autót, ha szivárog belőle az olaj

Lehetséges, hogy az autó olajszivárgás miatt nem indul?
Általában az olajszivárgás nem akadályozza a motor elindítását. Néhány esetben azonban, például, amikor az autóban olajszint-érzékelő található, és az olaj mennyisége eléri a kritikus alsó szintet, az elektromos vezérlőegység letilthatja a motorindítást.

Összefoglaló

A motor élettartama közvetlenül függ a kenőanyag-szinttől. Ezért minden szivárgás veszélyes. Ezeket a felfedezésüket követően haladéktalanul el kell hárítani. Az olajszivárgással rendelkező autó javítása mindig olcsóbb, mint egy motorcsere vagy nagyjavítás.

[Total: 0   Average: 0/5]