Hogyan kell ellenőrizni és cserélni a váltóolajat

Hogyan kell ellenőrizni és cserélni a váltóolajat

A sebességváltó olaj nagyon fontos feladatokat lát el. Kenéssel látja el a sebességváltó kapcsolódó elemeit, eltávolítja a szennyeződéseket és a kopásból származó anyagokat, valamint hűt is. Az automata sebességváltóban ez a munkafolyadék a nyomatékot is továbbítja a nyomatékátalakító alkatrészeinek. Ezért a legtöbb autógyár ajánlja, a váltóolaj szintjének és állapotának ellenőrzését a sebességváltóban. Elmondjuk, hogyan ellenőrizzük ennek a szintjét a különféle autóban és szintén beszélünk azokról a helyzetekről, amikor a cseréjére lehet szükség.

Melyek a rossz váltóolaj jelei?

 A következő jelek azt jelzik, hogy nincs elég olaj a sebességváltóban, vagy itt az ideje kicserélni azt: 


  • szokatlan hangok és rezgés sebességváltáskor;
  • télen sebességváltási problémákat érzékelhet, ha a szerelvény még nem melegedett fel;
  • az automata sebességváltóval rendelkező autók dinamikája romolhat;
  • rángató váltás;
  • késleltetett sebességváltás;
  • az automata sebességváltó fel vagy levált, amikor nem kellene.

A váltóolaj szintjének ellenőrzése

 A manuális váltóban az olajszint ellenőrzéséhez tegye a következőket: 
  1. Készítsen elő minden szükséges szerszámot és anyagot: egy csavarkulcsot, Wd-40-et, fémkefét, tiszta ruhákat és papírtörlőt. Lehet, hogy olajra is szüksége lesz – ugyanazt kell használnia, ami jelenleg van a sebességváltóban. Az autómodelljében használt folyadékról információt a gépkocsi kézikönyvében talál. Ha nem, kérje szakember segítségét.
Készítsen elő minden szükséges szerszámot és anyagot
  1. Helyezze autóliftre az autót, vagy álljon vele szerelőaknára. Ha nincs ilyen berendezése és autója elsőkerék-hajtású, vegye le a bal első kereket, hogy hozzáférjen a sebességváltó házán található ellenőrző ablakot.
  2. Húzza be a kéziféket.
  3. Ha éppen leállította a motort, várjon pár percet, amíg az olaj lecsöpög az olajleeresztő tálcába.
  4. Tisztítsa meg fémkefével a szűrőkupakot és a körülötte található területet. Törölje le tiszta ruhával és oldószerrel. Ez segít elkerülni, hogy a szennyeződések bejussanak az egységbe. 
Tisztítsa meg fémkefével a szűrőkupakot és a körülötte található területe
  1. Csavarja le a nyílást lezáró kupakot. Ha beragadt, használjon WD-40-et a meglazításához.
Csavarja le a nyílást lezáró kupakot
  1. Ellenőrizze, hogy mennyi olaj van a sebességváltóban. A szintjének el kell érnie a nyílás alsó szélét.
  2. Ha szükséges, töltse fel a folyadékot egy fecskendő segítségével.
Ha szükséges, töltse fel a folyadékot egy fecskendő segítségével
  1. Törölje le az olajcsíkokat a sebességváltó házról egy ruhával vagy papírtörlővel.
  2. Csavarja fel a kupakot.
  3. Szerelje vissza az egységeket a helyükre fordított sorrendben.
Az automata sebességváltóknak általában van egy nívópálcájuk az automata sebességváltó olaj (ATF) szintjének ellenőrzésére.
 Az ellenőrzés folyamata a következő: 
  1. Állítsa vízszintes felületre a gépkocsit.
  2. Nyissa ki a motorháztetőt.
  3. Keresse meg a váltófolyadék nívópálcát. Általában a nyele élénk színű, gyakran narancssárga. Ha szükséges, nézze meg az autó kézikönyvében, hogy hol található.
  4. Indítsa be a motort. Hagyja egy darabig járni, hogy felmelegedjen.
  5. Ha nem közvetlenül vezetés után végzi a tesztelést, kapcsolja végig az összes módot a váltón, és tartsa minden állásban körülbelül 3 másodpercig a kart. Ez segít abban, hogy a váltóolaj eloszoljon a csatornák mentén.
  6. Állítsa a kart „Park” vagy „Neutral” állásba, az autó modelljétől függően. A sebességváltó pontos pozíciója sok esetben a nívópálcán meghatározásra kerül.
  7. Húzza be a kéziféket.
  8. Nézze meg az autó kézikönyvében, hogy az ellenőrzéshez az autó motorjának járnia kell, vagy le kell állítani. Például néhány Acura és Honda modellben felmelegedés után le kell állítani a motort.
  9. Vegye ki a nívópálcát a sebességváltóból, és törölje le szöszmentes ruhával.
  10. Illessze be teljesen a nívópálcát, majd ismét húzza ki.
  11. Nézze meg. Jelöléseket lát rajta. Az egyik a váltóolaj szintjét hideg, a másik meleg motor esetén mutatja. Általában a jelölések a következők: vagy „Cold” és „Hot”, vagy számok, amelyek a hőmérsékletet jelzik. Mivel most a motorja meleg, az olajnyomnak a nívópálcán a „Hot” vagy a magasabb hőmérséklet jelölésnél kell lennie, de nem fölötte. Nem ajánlott a váltóolaj szintjét hideg motorban mérni, mivel az eredmények nem lesznek pontosak.
  12. Ha szükséges, töltsön még folyadékot a sebességváltóba. Ehhez állítsa le a motort és használjon tölcsért.
  13. Várjon, amíg az olaj lefolyik az olajteknőbe.
  14. Indítsa be a motort, és ellenőrizze ismét a váltóolaj szintjét.
Néhány modellben, például a BMW E46, BMW E39, Audi A4, Audi A6, Volkswagen Passat esetében a sebességváltóban nincs nívópálca.
 Ezek esetében a szint ellenőrzéséhez tegye a következőket: 
  1. Melegítse fel üzemi hőmérsékletre a sebességváltót, ehhez autózzon körülbelül 15 km-t.
  2. Állítsa autóemelőre, szerelőaknára vagy rámpára az autót, hogy hozzáférjen az alvázhoz.
  3. Indítsa be a motort.
  4. Állítsa a sebességváltó kart a megfelelő helyzetbe, „Park” vagy „Neutral”.
  5. Csavarja ki az ellenőrző dugót, ami a sebességváltó alsó részén található. Ha a folyadék kiszivárog a nyíláson nem kell feltölteni. Csavarja vissza a dugót.
  6. Ha semmi sem szivárog ki, nincs a rendszerben elegendő olaj.
  7. Öntsön valamennyi váltóolajat a töltőnyíláson keresztül egy speciális szivattyú vagy cső és tölcsér segítségével, amíg a szivárgás megindul az ellenőrző nyíláson át.
  8. Zárja le a nyílást a kupakkal.
  9. Indítsa be a motort.
  10. Csavarja le megint a kupakot és ismételje meg a töltést.
  11. Ha a váltóolaj ismét szivárogni kezd, zárja le a nyílást.
  12. A sebességválasztó kart állítsa végig minden módon.
  13. Nyissa ki az ellenőrző nyílást, és még egy utolsó alkalommal töltse fel a folyadékot.
  14. Csavarja vissza az ellenőrző és a betöltő dugókat.
  15. Törölje a csíkokat a sebességváltóról.

Mikor kell kicserélni a váltóolajat?

A manuális sebességváltóban minden 80-100 000 km vagy 5 év után ajánlott kicserélni az olajat, amelyik előbb bekövetkezik. A félautomata váltókban a folyadék cseréjére minden 60 000 km-en kerül sor. Az olajcsere-intervallumok a különféle kialakítású automata sebességváltókban eltérő lehet – 30 000 és több százezer km között változik. A pontos csereintervallum az autó kézikönyvében található.

 Előfordul, hogy a váltófolyadék idő előtt elveszíti jellemzőit. Ennek okai a következők: 


  • Agresszív vezetési stílus.
  • Nehéz pótkocsi húzása.
  • Csúszós felületen túlságosan sokáig pörgő kerekek.
  • Nem megfelelő váltófolyadék.
  • Sokat közlekedik meleg időben forgalmi dugóban.
  • Nem megfelelő sebességváltás.

Ezért minden alkalommal, amikor az olajszintet ellenőrzi, tegyen egy csepp váltóolajat egy papírzsebkendőre, és ellenőrizze a foltot. Nem tartalmazhat idegen anyagot. A nívópálcán található fekete maradványok, az erős égett szag vagy a szín jelentős változása, például, ha az olaj, ami piros vagy sárga volt sötét barnává vagy feketévé vált, annak további jelei, hogy a folyadék elhasználódott.

Hogyan cserélje ki a sebességváltó olajat saját maga?

 A váltóolaj cseréjéhez a manuális váltóban tegye a következőket: 
  1. Derítse ki, hogy sebességváltójában mennyi váltóolajra van szükség. Ez az információ az autó kézikönyvében megtalálható. A szükséges mennyiségű folyadék mellett, az autó kialakításának függvényében szüksége lesz váltóolaj tálca tömítésre vagy tömítőgyűrűre a leeresztődugóhoz, némi tömítőanyagra, egy tartályra az elhasznált olaj összegyűjtéséhez, egy tölcsérre és csőre vagy egy fecskendőre, kendőre, valamint csavarkulcsra a rögzítők kicsavarásához.
  2. A munka megkezdése előtt autózzon 10-15 km-t, hogy felmelegedjen az olaj és kevésbé legyen viszkózus – így könnyebb lesz leereszteni.
  3. Állítsa autóliftre, szerelőaknára vagy rámpára a gépkocsit. Ha szükséges, rögzítse ékekkel a kerekeket.
Állítsa autóliftre, szerelőaknára vagy rámpára a gépkocsit
  1. Távolítsa el a védőlemezt.
  2. Helyezze a tartályt az olajteknő alá.
Helyezze a tartályt az olajteknő alá
  1. Vegye le az leeresztődugót (például a Renault Megane, Audi 100 és Audi A6 esetében) és hagyja, hogy kifolyjon a váltófolyadék. Ha nincs dugó (mint például az Opel Astra vagy Chevrolet Lacetti modellekben), lazítsa meg az olajteknő rögzítőit, várjon, amíg az olaj kifolyik, majd vegye le az alkatrészt, ehhez óvatosan döntse oldalra.
Lazítsa meg az olajteknő rögzítőit, várjon, amíg az olaj kifolyik
  1. Féktisztítóval távolítsa el a teknő beszerelési helyéről vagy a dugó rögzítéséről a szennyeződéseket.
Féktisztítóval távolítsa el a teknő beszerelési helyéről
  1. Ha eltávolította az olajtálcát a munka során, tisztítsa meg az érintkező felületeket a régi tömítést maradványaitól, törölje le ezeket oldószerrel, és szerelje be az új tömítést szigetelőanyag használatával. Szerelje vissza a helyére az olajteknőt.
Szerelje be az új tömítést szigetelőanyag használatával
  1. Ha kivette a dugót, cserélje ki annak tömítőgyűrűjét és zárja le ezzel a leeresztő nyílást.
  2. Használjon egy tömlőt és egy tölcsért és töltse be a szükséges mennyiségű folyadékot a sebességváltóba a légtelenítő nyíláson át. Fecskendővel is betöltheti az ellenőrző nyíláson.
  3. Szereljen vissza mindent fordított sorrendben.
Az automata sebességváltóban a váltóolajat szervizben kell kicserélni. Saját maga nem tudja eltávolítani belőle az olajat. A kiszivattyúzásához speciális berendezésre van szükség, ami az autószervizben megtalálható.

Összefoglaló

Ha időben cseréljük és töltjük fel a váltóolajat, az jelentsen segíti mind a manuális, mind az automata sebességváltó élettartamának meghosszabbítását, hosszú és stabil működést biztosít. Kövesse tanácsainkat, így saját maga tudja ellenőrizni tudja az olaj szintjét és minőségét, és el tudja dönteni, hogy mi a következő lépés.

[Total: 0   Average: 0/5]