A sebességváltó olaj nagyon fontos feladatokat lát el. Kenéssel látja el a sebességváltó kapcsolódó elemeit, eltávolítja a szennyeződéseket és a kopásból származó anyagokat, valamint hűt is. Az automata sebességváltóban ez a munkafolyadék a nyomatékot is továbbítja a nyomatékátalakító alkatrészeinek. Ezért a legtöbb autógyár ajánlja, a váltóolaj szintjének és állapotának ellenőrzését a sebességváltóban. Elmondjuk, hogyan ellenőrizzük ennek a szintjét a különféle autóban és szintén beszélünk azokról a helyzetekről, amikor a cseréjére lehet szükség.
Melyek a rossz váltóolaj jelei?
A következő jelek azt jelzik, hogy nincs elég olaj a sebességváltóban, vagy itt az ideje kicserélni azt:A váltóolaj szintjének ellenőrzése
A manuális váltóban az olajszint ellenőrzéséhez tegye a következőket:- Készítsen elő minden szükséges szerszámot és anyagot: egy csavarkulcsot, Wd-40-et, fémkefét, tiszta ruhákat és papírtörlőt. Lehet, hogy olajra is szüksége lesz – ugyanazt kell használnia, ami jelenleg van a sebességváltóban. Az autómodelljében használt folyadékról információt a gépkocsi kézikönyvében talál. Ha nem, kérje szakember segítségét.
- Helyezze autóliftre az autót, vagy álljon vele szerelőaknára. Ha nincs ilyen berendezése és autója elsőkerék-hajtású, vegye le a bal első kereket, hogy hozzáférjen a sebességváltó házán található ellenőrző ablakot.
- Húzza be a kéziféket.
- Ha éppen leállította a motort, várjon pár percet, amíg az olaj lecsöpög az olajleeresztő tálcába.
- Tisztítsa meg fémkefével a szűrőkupakot és a körülötte található területet. Törölje le tiszta ruhával és oldószerrel. Ez segít elkerülni, hogy a szennyeződések bejussanak az egységbe.
- Csavarja le a nyílást lezáró kupakot. Ha beragadt, használjon WD-40-et a meglazításához.
- Ellenőrizze, hogy mennyi olaj van a sebességváltóban. A szintjének el kell érnie a nyílás alsó szélét.
- Ha szükséges, töltse fel a folyadékot egy fecskendő segítségével.
- Törölje le az olajcsíkokat a sebességváltó házról egy ruhával vagy papírtörlővel.
- Csavarja fel a kupakot.
- Szerelje vissza az egységeket a helyükre fordított sorrendben.
- Állítsa vízszintes felületre a gépkocsit.
- Nyissa ki a motorháztetőt.
- Keresse meg a váltófolyadék nívópálcát. Általában a nyele élénk színű, gyakran narancssárga. Ha szükséges, nézze meg az autó kézikönyvében, hogy hol található.
- Indítsa be a motort. Hagyja egy darabig járni, hogy felmelegedjen.
- Ha nem közvetlenül vezetés után végzi a tesztelést, kapcsolja végig az összes módot a váltón, és tartsa minden állásban körülbelül 3 másodpercig a kart. Ez segít abban, hogy a váltóolaj eloszoljon a csatornák mentén.
- Állítsa a kart „Park” vagy „Neutral” állásba, az autó modelljétől függően. A sebességváltó pontos pozíciója sok esetben a nívópálcán meghatározásra kerül.
- Húzza be a kéziféket.
- Nézze meg az autó kézikönyvében, hogy az ellenőrzéshez az autó motorjának járnia kell, vagy le kell állítani. Például néhány Acura és Honda modellben felmelegedés után le kell állítani a motort.
- Vegye ki a nívópálcát a sebességváltóból, és törölje le szöszmentes ruhával.
- Illessze be teljesen a nívópálcát, majd ismét húzza ki.
- Nézze meg. Jelöléseket lát rajta. Az egyik a váltóolaj szintjét hideg, a másik meleg motor esetén mutatja. Általában a jelölések a következők: vagy „Cold” és „Hot”, vagy számok, amelyek a hőmérsékletet jelzik. Mivel most a motorja meleg, az olajnyomnak a nívópálcán a „Hot” vagy a magasabb hőmérséklet jelölésnél kell lennie, de nem fölötte. Nem ajánlott a váltóolaj szintjét hideg motorban mérni, mivel az eredmények nem lesznek pontosak.
- Ha szükséges, töltsön még folyadékot a sebességváltóba. Ehhez állítsa le a motort és használjon tölcsért.
- Várjon, amíg az olaj lefolyik az olajteknőbe.
- Indítsa be a motort, és ellenőrizze ismét a váltóolaj szintjét.
- Melegítse fel üzemi hőmérsékletre a sebességváltót, ehhez autózzon körülbelül 15 km-t.
- Állítsa autóemelőre, szerelőaknára vagy rámpára az autót, hogy hozzáférjen az alvázhoz.
- Indítsa be a motort.
- Állítsa a sebességváltó kart a megfelelő helyzetbe, „Park” vagy „Neutral”.
- Csavarja ki az ellenőrző dugót, ami a sebességváltó alsó részén található. Ha a folyadék kiszivárog a nyíláson nem kell feltölteni. Csavarja vissza a dugót.
- Ha semmi sem szivárog ki, nincs a rendszerben elegendő olaj.
- Öntsön valamennyi váltóolajat a töltőnyíláson keresztül egy speciális szivattyú vagy cső és tölcsér segítségével, amíg a szivárgás megindul az ellenőrző nyíláson át.
- Zárja le a nyílást a kupakkal.
- Indítsa be a motort.
- Csavarja le megint a kupakot és ismételje meg a töltést.
- Ha a váltóolaj ismét szivárogni kezd, zárja le a nyílást.
- A sebességválasztó kart állítsa végig minden módon.
- Nyissa ki az ellenőrző nyílást, és még egy utolsó alkalommal töltse fel a folyadékot.
- Csavarja vissza az ellenőrző és a betöltő dugókat.
- Törölje a csíkokat a sebességváltóról.
Mikor kell kicserélni a váltóolajat?
A manuális sebességváltóban minden 80-100 000 km vagy 5 év után ajánlott kicserélni az olajat, amelyik előbb bekövetkezik. A félautomata váltókban a folyadék cseréjére minden 60 000 km-en kerül sor. Az olajcsere-intervallumok a különféle kialakítású automata sebességváltókban eltérő lehet – 30 000 és több százezer km között változik. A pontos csereintervallum az autó kézikönyvében található.
Előfordul, hogy a váltófolyadék idő előtt elveszíti jellemzőit. Ennek okai a következők:Hogyan cserélje ki a sebességváltó olajat saját maga?
A váltóolaj cseréjéhez a manuális váltóban tegye a következőket:- Derítse ki, hogy sebességváltójában mennyi váltóolajra van szükség. Ez az információ az autó kézikönyvében megtalálható. A szükséges mennyiségű folyadék mellett, az autó kialakításának függvényében szüksége lesz váltóolaj tálca tömítésre vagy tömítőgyűrűre a leeresztődugóhoz, némi tömítőanyagra, egy tartályra az elhasznált olaj összegyűjtéséhez, egy tölcsérre és csőre vagy egy fecskendőre, kendőre, valamint csavarkulcsra a rögzítők kicsavarásához.
- A munka megkezdése előtt autózzon 10-15 km-t, hogy felmelegedjen az olaj és kevésbé legyen viszkózus – így könnyebb lesz leereszteni.
- Állítsa autóliftre, szerelőaknára vagy rámpára a gépkocsit. Ha szükséges, rögzítse ékekkel a kerekeket.
- Távolítsa el a védőlemezt.
- Helyezze a tartályt az olajteknő alá.
- Vegye le az leeresztődugót (például a Renault Megane, Audi 100 és Audi A6 esetében) és hagyja, hogy kifolyjon a váltófolyadék. Ha nincs dugó (mint például az Opel Astra vagy Chevrolet Lacetti modellekben), lazítsa meg az olajteknő rögzítőit, várjon, amíg az olaj kifolyik, majd vegye le az alkatrészt, ehhez óvatosan döntse oldalra.
- Féktisztítóval távolítsa el a teknő beszerelési helyéről vagy a dugó rögzítéséről a szennyeződéseket.
- Ha eltávolította az olajtálcát a munka során, tisztítsa meg az érintkező felületeket a régi tömítést maradványaitól, törölje le ezeket oldószerrel, és szerelje be az új tömítést szigetelőanyag használatával. Szerelje vissza a helyére az olajteknőt.
- Ha kivette a dugót, cserélje ki annak tömítőgyűrűjét és zárja le ezzel a leeresztő nyílást.
- Használjon egy tömlőt és egy tölcsért és töltse be a szükséges mennyiségű folyadékot a sebességváltóba a légtelenítő nyíláson át. Fecskendővel is betöltheti az ellenőrző nyíláson.
- Szereljen vissza mindent fordított sorrendben.
Összefoglaló
Ha időben cseréljük és töltjük fel a váltóolajat, az jelentsen segíti mind a manuális, mind az automata sebességváltó élettartamának meghosszabbítását, hosszú és stabil működést biztosít. Kövesse tanácsainkat, így saját maga tudja ellenőrizni tudja az olaj szintjét és minőségét, és el tudja dönteni, hogy mi a következő lépés.
Megjegyzés