Hogyan légtelenítsük a fékeket

Hogyan légtelenítsük a fékeket

A fékrendszer hatékony működése a biztonságos közlekedés egyik kulcsfontosságú eleme. Ezért a fékek jó üzemállapotának fenntartása minden autótulajdonos kötelessége: időben kell cserélni a kopó alkatrészeket, ellenőrizni a vezetékek szivárgásmentességét, és eltávolítani a rendszerből a levegőt, ha belekerült. Nézzük meg, mi okozza a levegő bekerülését a fékrendszerbe. Ebben a cikkben elmondjuk, mi a féklégtelenítés lépéseinek megfelelő sorrendje.

A fékrendszer levegősödésének 5 fő oka

  • A tartályban nincs elegendő folyadék. Emiatt a környezeti levegőt beszívhatja a rendszer.
  • Kopott gumialkatrészek. A kerékfékhenger (vagy a féknyereg) tömítések ki vannak téve a nedvességnek, a szennyeződéseknek és az úton használt vegyszereknek – ezért elveszíthetik rugalmasságukat és szivárogni kezdenek. Idővel a tömlők elkezdenek megrepedni.
  • A munkafolyadék megfelelő időben való cseréjének elmulasztása. A tömlők, amelyeken a folyadék áthalad porózus szerkezettel rendelkeznek. Ez azt jelenti, hogy ezeken keresztül, bár kis mennyiségben, víz kerül a rendszerbe. A víz összekeveredik a fékfolyadékkal, ami az utóbbi forráspontjának csökkenését eredményezi. Ennek következtében ismételt fékezés esetén, például szerpentinen, a folyadék felforrhat. A forrás folyamata gőzképződéssel jár, és következésképpen légzárak formálódnak a tömlők és csövek bizonyos részén.
  • Szivárgó szerelvények és csatlakozások. A göröngyös utakon való vezetés okozta rezgések miatt a bilincsek és rögzítők idővel kilazulnak. Ez a levegő beszivárgásához vezet.
  • Javítások. Ha kicserélte a dugattyúkat, hengereket, csöveket vagy tömlőket, gondoskodjon róla, hogy ezután azonnal eltávolítsa a levegőt a fékrendszerből: amikor leszereli ezeket az alkatrészeket, a levegő szabadon áramlik be a csővezetékbe, és a visszaszerelést követően ott marad.

Honnan tudható, hogy a fékek légtelenítésére van szükség

A probléma jellegzetes jelekkel jár. Amikor lenyomja a pedált, érezheti, hogy az ellenállása jelentősen csökkent. Előfordul, hogy többször le kell nyomnia a pedált a fék működéséhez. A pedál minden nyomással keményebb lesz. Az is lehet, hogy a fékezés csak akkor kezdődik meg, amikor már majdnem teljesen le van nyomva a pedál. Összességében az autó féktávolsága sokkal hosszabb lesz, mint általában.

Ha a jelek legalább egyikét észleli, légtelenítse a fékeket.

Hogyan készítse fel autóját a légtelenítésre

A fékvezetékek légtelenítésének lépései az autómárka és modell függvényében eltérők. Ezt a fékrendszer szerkezete is meghatározza, illetve az, hogy vannak-e további egységek és szerelvények. Ezért mielőtt megkezdi az eljárást, alaposan olvassa el az autó útmutatóját. Ennek tartalmaznia kell a pontos autómodell légtelenítésének részletes leírását. Néhány esetben az autóban sok elektromos rendszer van, így szakértő segítség nélkül nem tudja elvégezni a feladatot.

Féklégtelenítő szerszámokat

Készítse elő a féklégtelenítő szerszámokat, illetve a többi szükséges eszközt és kiegészítőt.

 Az alábbiakra lesz szüksége: 
  • A leeresztett folyadéknak tiszta, stabil, lehetőleg átlátszó tartály.
  • Átlátszó csőre, amelynek átmérője illeszkedik a légtelenítőcsavarhoz, valamint egy foglalatra vagy gyűrűs kulcsra ez utóbbi kicsavarásához.
  • WD-40 sprayre. Ez segíteni fog a beszorult rögzítők és csatlakozások kicsavarásában.
  • Egy kerékkulcsra és egy emelőre, arra az esetre, ha a féknyergekhez való hozzáféréshez el kell távolítania a kerekeket.
  • Kerékékekre. Elképzelhető, hogy rögzítenie kell a gépkocsit, mivel néhány modell esetében a fék légtelenítése során nem ajánlott behúzni a kéziféket.
  • Ugyanolyan típusú fékfolyadékra, amelyet használt a gépkocsiban.

A féklégtelenítési eljárás leírása különböző autómodellek esetén

 A lépések sorrendje az alábbiaktól függ: 
  1. Fékszabályozó szelep jelenléte a hátsó tengelyen. Ezt általában teherautókra, és a személygépkocsik korai generációjára szerelik fel. Bizonyos útviszonyok esetén ez megakadályozza, hogy a fékfolyadék a hátsó kerekekhez áramoljon. Ezért ezeknél a járműveknél a fékek megfelelő légtelenítéséhez ne tehermentesítse a hátsó tengelyt azzal, hogy az autót lifttel vagy emelővel emeli meg.
  2. A fékkörök elrendezése. Az eljárás során minden egyes fékmechanizmusból el kell távolítani a levegőt. Először a levegőt az egyik, majd a másik fékmechanizmusból kell eltávolítani. Ha a körök átlósan helyezkednek el, azzal a fékkörrel kell kezdenie, amelyik a főfékhengertől legtávolabb helyezkedik el: leggyakrabban ez a jobb hátsó kerék. Ezután folytassa a baloldali elsővel, majd a bal hátsóval és végül a jobb elsővel.
    Ha a körök párhuzamosan helyezkednek el, és összekötik a hátsó és első kerekeket, a rendszert körben kell légteleníteni. Először a levegőt a hátsó, a főfékhengertől legmesszebb található fékmechanizmusból kell eltávolítani, majd a másik hátsóból. Ezután folytassa az első kerekekkel.

Megjegyzés: a féklégtelenítés elrendezése egyedi minden egyes modell esetén, és a fékrendszer kialakításától függ. Ezért mielőtt megkezdi a munkát, mindig alaposan olvassa el az útmutatót.

  1. Blokkolásgátló fékrendszer (ABS) jelenléte. Ez a rendszer megakadályozza, hogy a kerekek teljesen blokkolódjanak a fékezés során, így elkerülhető az autó megcsúszása. Ez a legtöbb modern autóban megtalálható. Megakadályozza a kontroll elvesztését az autó felett vészfékezés során, vagy amikor csúszós felületen próbálunk megállni az autóval. Kialakítása egy féknyomás-modulátort tartalmaz, és a levegőt ebből is el kell távolítani.
Blokkolásgátló fékrendszer (ABS) jelenléte
  1. Hidraulikus szivattyú a vákuumos fékrásegítő helyett Ez a BMW 7 sorozat (E32), a Nissan Cedric Y32, a Toyota Land Cruiser 105, a Mitsubishi Pajero III és más modellek esetében fordul elő. Néhány autóban ezt a vákuumos fékrásegítő kiegészítéseként használják. Ebben az esetben a levegő eltávolításához be kell kapcsolnia a szivattyút.
  2. Kiegészítő funkciók. Ha autója például elektromos menetstabilizátorral van felszerelve, jobb ha a fékvezetékek légtelenítéséhez szervizben dolgozó szakember segítségét kéri. Abban az esetben is válassza szakember segítségét, ha az ABS egységei a jármű különböző részein találhatók – ebben az esetben az eljáráshoz diagnosztikai műszer szükséges, és egy szoftver segítségével indul el. A Land Cruiser 200, a BMW X5 például ilyen modellek.

Hogyan kell légteleníteni a fékeket olyan autón, amelyikben nincs ABS

  1. Csavarja le a tartály kupakját.
  2. A „Max” jelöléseig töltse fel a fékfolyadékot.
  3. Töltsön valamennyi folyadékot a leeresztő tartályba.
  4. Csatlakoztassa a csövet a féklégtelenítő csavarhoz, a másik végét pedig merítse a folyadékot tartalmazó leeresztő tartályba.
  5. Kérjen meg valakit, hogy nyomja le sorozatosan több alkalommal a fékpedált, majd nyomja le amennyire csak lehet.
  6. Ugyanakkor, csavarja ki a légtelenítőcsavart hogy a folyadék keresztülfolyjon a tömlőn.
  7. Kérje meg segítőjét, hogy nyomja le teljesen a pedált.
  8. Nézze, ahogy a folyadék kijön a légtelenítő csavarból. Buborékok lesznek benne.
  9. Csavarja be a légtelenítőcsavart. Ezután segítője felengedheti a pedált.
  10. Ismételje meg az eljárást 4-5 alkalommal minden fékmechanizmussal.
  11. Ne felejtse el figyelni a folyadékszintet a tartályban, és töltse fel a „Max” jelölésig.
  12. A munka során ügyeljen arra, hogy a folyadék ne kerüljön az autókarosszériára. Ez olyan alkotóelemeket tartalmaz, amelyek megrongálhatják a festét. Arra is vigyázzon, hogy az anyag ne fröccsenjen a fékbetétekre. Ha ez történik, cserélje ki a fékbetéteket.

Hogyan kell légteleníteni a fékeket olyan autón, amelyikben ABS van

 Azokban az autókban, amelyekben az ABS egységek egy modulban vannak összeépítve, a fékek légtelenítéséhez kövesse az alábbi lépéseket: 
  1. Vegye ki az ABS biztosítékot.
  2. Hajtsa végre az összes, fentiekben leírt lépést.
  3. Helyezze vissza a biztosítékot.
  4. Ellenőrizze, hogy a műszerfalon található, az ABS hibát jelző figyelmeztető lámpa nincs bekapcsolva.

Hogyan kell légtelenítsük a fékeket hidraulikus fékrásegítő pumpával felszerelt autókon

Hogyan kell légtelenítsük a fékeket hidraulikus fékrásegítő pumpával felszerelt autókon
 Tegye a következőket: 
  1. Távolítsa el az ABS biztosítékot a helyéről.
  2. Csatlakoztassa a csövet a légtelenítőcsavarhoz. Merítse a másik végét a fékfolyadékkal telt leeresztő tartályba.
  3. Kérje meg segítőjét, hogy teljesen nyomja be a fékpedált. Ebben az esetben nem kell előzőleg többször megnyomni.
  4. Mondja segítőjének, hogy kapcsolja be a gyújtást, ehhez fordítsa megfelelő állásba a gyújtáskulcsot. Ez bekapcsolja a pumpát.
  5. Várjon addig, amíg a pumpa az összes levegőt eltávolítja a rendszerből, más szavakkal addig, amíg a leeresztőcsavaron kifolyó folyadékban nincsenek buborékok.
  6. Ismételje meg az eljárást minden egyes fékhenger (féknyereg) esetében.
  7. Figyelje a tartályban a fékfolyadék szintjét. Minden ciklus előtt töltse fel a „Max” szintre, illetve azután is, hogy befejezte a légtelenítést.
  8. Kérje meg segítőjét, hogy kapcsolja le a gyújtást.
  9. Szerelje vissza a helyére a biztosítékot. Ellenőrizze, hogy a műszerfalon található, az ABS hibát jelző figyelmeztető lámpa nincs bekapcsolva.

Hogyan légtelenítsük a fékeket, ha nincs senki, aki segítene

Ha nincs senki, aki segítene, saját maga is elvégezheti az eljárást.

 Ennek számos módja van: 
  1. A légtelenítés ugyanúgy történik, mint segítővel, de gázrugót kell használnia, ami lenyomva tartja a pedált. Ehhez átmenetileg vegyen ki egyet a motorháztetőből vagy a csomagtérajtóból. A nagyobb kényelem érdekében vásárolhat speciális féklégtelenítő készletet. Ebben vannak szerelvények, adapterek, tömlők és leeresztő tartály. Nagyon kényelmes, hogy a tartály erős mágnessel van felszerelve, így az autó bármely részéhez rögzíthető, és megakadályozza, hogy a tartály felboruljon és kiboruljon a folyadék.
  2. Légtelenítés speciális vákuumszivattyú segítségével. Ez a következő módon hajtható végre: töltse fel a tartályt munkafolyadékkal a maximális szintre. Csatlakoztassa a szivattyú csövét a kerékfékhenger (féknyereg) légtelenítőcsavarhoz, amelyikkel dolgozik. A szivattyú által felszívott folyadék a speciális tartályban gyűlik össze és a levegő eltávolításra kerül.
  3. Légtelenítés a tágulási tartályban lévő nyomás növelésével. Ehhez különféle eszközökre lehet szüksége: fecskendők, kis kézi kompresszorok és más szerszámok. Ezek működési elve az, hogy nyomás alatt lévő levegőt vagy fékfolyadékot juttatnak a tágulási tartályba. Ez a folyadékot a vezetékben történő keringésre készteti, ami helyettesíti a pedál lenyomását. Az eljárás többi része hasonló a standard légtelenítéshez: a fékfolyadék a levegőbuborékokkal egy, a fékhenger (féknyereg) légtelenítőcsavarjához csatlakoztatott tömlőn keresztül leeresztésre.

Összefoglaló

A fékrendszer minden hibáját – ha ilyen fordul elő -, haladéktalanul, előfordulása után azonnal meg kell szüntetni. Nem lehet levegő a rendszerben. Ezért, amint azt gyanítja, hogy levegő van a fékekben, légtelenítse a fékrendszert tanácsaink segítségével.

Megjegyzések – 2

  • @Z. B.
    16.09.2023 09:27
    Tag

    ABS-el szerelt autón a biztosítékot kivéve gyújtáson kell a légtelenítést végezni?

    • @Valika Tóth
      27.09.2023 08:23
      Tag

      Kérdésére nem lehet válaszolni, ezeket az információkat az autója karbantartásának és javításának műszaki dokumentációjában találja.
      Tisztelettel AUTODOC csapat.

Profilja a személyes segítője.

Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése