Amit az ABS-ről tudni kell

Abs jelentése

Az ABS elnevezés egy angol mozaikszó, az „anti-lock brake system” rövidítése, jelentése magyarul „fékblokkolás-gátló rendszert”. Már maga az elnevezés is ellentmondásos lehet, hiszen azt képzelhetnénk, hogy egy erős fékezéskor, pont az a célunk, hogy a kerekek ne forogjanak és az autó mihamarabb megálljon. Ez azonban nem pont így működik. A fék által blokkolt kerék ugyan nem forog tovább, ám ezzel egyidőben kormányozhatatlanná is válik, a vezető pedig elveszti az uralmát a jármű felett. Ez pedig sok esetben végzetes következményekkel járhat.

Az ABS-t pont arra fejlesztették ki, hogy a járművezető erős fékezéskor kontrollálni tudja az autót. A rendszert eredetileg repülőgépek csúszásgátló megoldásaként alkalmazták az 50-es években, majd nagyjából két évtizeddel később, elsőként Ford és Chrysler gépkocsikban is megjelent. Mára szinte minden autómodellben alapfelszereltségnek számít. Nézzük hát meg, hogyan is működik az ABS rendszer. 

Az ABS működési elve

Az ABS működési elve

Az ABS tehát egy olyan biztonsági funkció, amelynek feladata, hogy megakadályozza az autó kerekeinek teljes blokkolását. Blokkoláskor az autó kereke mindig ugyanazon a viszonylag kis gumifelületen csúszik, elveszítve ezáltal a tapadását a talajhoz. Csúszáskor a kerekek nem kormányozhatók tovább, így a mozgás egyenes irányú marad, függetlenül attól, hogy a kerekek merre néznek. Az ABS működésbe lépése megakadályozza a kerekek blokkolását, biztosítva ezáltal az autó kormányozhatóságát és a kontrollt az autó felett. A kerekek továbbra is forognak, és az autó bármilyen irányba mozoghat.

Az ABS blokkolásgátló rendszer az autó elektronikus stabilitásszabályozó (ESC) rendszerének a része. Az ESC pedig az autó agyának is nevezett motorvezérlő egységhez (ECU) kapcsolódik. Az ABS az autó kerekein lévő érzékelőket figyeli. A fékek hirtelen erős lenyomásakor az ABS aktiválódik: szakaszosan lazítja a fékeket, megakadályozva a kerekek blokkolását. Ez a számítógép által vezérelt műveletsorozat akadályozza meg az autó megcsúszását, és biztosítja, hogy a vezető továbbra is uralja a gépkocsit.

Az ABS típusai

Az ABS rendszernek 4 különböző típusát ismerjük. Ezek főként az érzékelők számában és elhelyezkedésében különböznek egymástól.

  • i 1 vagy 2 csatornás, 2 kerékre ható ABS. Ezt a típus főleg teherautókra szerelik, és hátránya, hogy az ABS csak mindkét kerék megcsúszása esetén aktiválódik.
  • i 2 csatornás, 4 kerékre ható: Ennél a típusnál a jármű mind a négy kerekére kerül egy-egy érzékelő, amelyek kereszt irányban vannak összekötve egymással. A bal első és a jobb hátsó kerék kiegyenlítése egyszerre történik.
  • i 3 csatornás, 4 kerékre ható: Itt mind a négy keréken van érzékelő, de míg az első kerekeket külön-külön figyeli a rendszer, a hátsó kerekeket együttesen.
  • i 4 csatornás, 4 kerékre ható: Ez a legmodernebb változat. Itt minden keréken van szenzor, a rendszer külön-külön figyeli az egyes érzékelőket, és a szabályozás is kerekenként történik.

Az ABS hiba jelei

A gyújtás ráadásakor az ABS lámpa minden esetben kigyullad, mert a rendszer ellenőrzi, hogy működik-e a blokkolásgátló. Ezt követően a lámpának ki kell aludnia. Ha ez nem történik meg és a jelzőfény továbbra is világít, az ABS nem működik megfelelően. Ha a lámpa vezetés közben gyullad fel, nem kell azonnal leállítanunk az autót, elmehetünk vele a célállomásig, de mindenképpen vezessünk óvatosabban, mivel a rendszer nem biztos, hogy reagálni fog egy erősebb fékezésnél. Ha azonban a fékre figyelmeztető lámpa is kigyullad, amint az biztonságos helyen vagyunk, mindenképp álljunk meg, és hívjunk szakembert, adott esetben autómentőt. A hibás fékkel való vezetés életveszélyes lehet.

Abs lámpa világít

A világító ABS-lámpát semmiképp ne hagyjuk figyelmen kívül, mert bármi is legyen a probléma, az nem fog magától megoldódni. Azon túl, hogy a rossz ABS-sel való közlekedés növelheti a balesetek esélyét, egy ütközést követően, ha a kárszakértő megállapítja, hogy az ABS nem működik az autóban, a biztosító nagy valószínűséggel nem fogja kifizetni a kárunkat.

Ha az ABS lámpa kigyullad vagy világít, elsőként ellenőrizzük a fékfolyadék szintjét, és töltsünk utána, ha szükséges. Amennyiben ez nem szünteti meg a problémát, és a lámpa továbbra is világít, gyanakodhatunk az ECU vagy az ABS-érzékelők meghibásodására. Ezeket a problémákat azonban mindenképp egy profi szerelőnek kell feltérképeznie.

Ha a hidraulikatömb hibásodik meg, gyakran előfordulhat, hogy semmilyen diagnosztikai hibakód nem jelenik meg, még az ABS jelzés sem gyullad ki a műszerfalon. Ha azonban a fékhatás a megszokottnál később érvényesül vagy a fékpedál a lenyomáskor sokkal lejjebb kezd el fogni, mindenképp gyanakodni kezdhetsz. Szintén ABS hibára utaló jel lehet a túl gyakran esedékessé váló fékfolyadék-csere is. Ilyen esetben ugyanis a folyadék szivárog. Súlyos meghibásodás esetén vészfékezéskor vagy akár fekvőrendőrön történő átguruláskor váratlanul tünet lehet, hogy a fékpedál hirtelen becsúszik.

Az ABS meghibásodásának lehetséges okai

Az ABS meghibásodása leggyakrabban annak az eredménye, hogy a gyárban előírt 2 évenkénti fékfolyadék csere elmarad. Az elkoszolódott fékfolyadékban lerakódik a szennyeződés, ami tönkre teszi az ABS finom mechanikáját. A fékrendszer, beleértve az ABS-t is, korrodál, elkopik, a benne lévő fékfolyadék elszennyeződik, víztartalma megnő, elveszti funkcióját.

Ilyenkor sajnos nem ússzuk meg a szerviz meglátogatását. Azt, hogy légteleníteni kell-e a fékeket vagy a hidraulikával esetleg a szelepekkel van-e gond, vagy az ABS hibás csak egy szakszervízben lehet kideríteni. Egy áltagos autóvezető nem tudja kijavítani az ABS hibát, ehhez a művelethez mindenképp szakember segítségét kell kérnie. Ezt azonban semmiképp ne halogassuk! Ha nem lépünk időben, nem csak magunkat, hanem a többi, közlekedésben részt vevő személyt is veszélybe sodorhatjuk.

ABS javítás vagy csere

Az új ABS alkatrészek meglehetősen drágák. (Példaként álljon itt, hogy a gyakrabban meghibásodó Suzuki-típusoknál (Swift, SX4, Ignis), ez 280 ezer Ft-ot is jelenthet.) Ugyanakkor a felújított/javított Suzuki ABS kockát már 40-50 e Ft-ért lehet kapni, akár 3-5 év garanciával. Sokszor az új eszköz beszerelése, az autó értékéhez viszonyítva, anyagilag nem éri meg, de egy szakszerűen felújított ABS kockával orvosolható a probléma.

 Néhány fontos tudnivaló az ABS-ről 

Gyakori tévhit az autósok körében, hogy az ABS segít csökkenteni a féktávolságot. Ez ilyen formában nem igaz. Az ABS ugyanis nem erre tervezték. Segít viszont csökkenti a megcsúszás esélyét még akkor is, ha közben kitérő manővereket hajtunk is végre. Valójában a fékek szakaszos működtetése még növelheti is a féktávolságot. Épp ezért fontos a megfelelő féktávolság és a sebességkorlátozás betartása.

Érdemes mindemellett időnként ABS próbát végezni. Fontos, hogy a próba ideje alatt egyedül legyünk az autóban, az út legyen száraz és forgalomtól mentes. Próbaképp tapossunk bele a fékbe jó erősen és figyeljük meg, hogy megfelelően működik-e az ABS.

Profilja a személyes segítője.

Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése