Katalizátor tisztítás

Katalizátor tisztítás

Az autók működés közben nagy mennyiségű káros anyagot bocsátanak ki. A szennyező gázok káros molekulákból állnak, de ezek a molekulák viszonylag ártalmatlan atomokra bonthatók, miután elhagyják az autó motorját, és a levegőbe kerülnek. Ezt a munkát végzi a katalizátor.

A katalizátor a kipufogórendszer fontos része, amely számos autógyártónak segít megfelelni a nemzeti kibocsátási normákról szóló törvény által meghatározott előírásoknak.

A katalizátorok felépítése

A katalizátor gyakorlatilag egy fémdoboz az autó aljára szerelve, amelyből két cső vezet ki. Az egyik (a bemenet) a motorhoz csatlakozik, és a motor hengerekből (ahol az üzemanyag elég és energiát termel) forró, szennyezett füstöt szív be. A másik cső (a kimenet) a kipufogócsőhöz csatlakozik. Ahogy a motor füstgázai átáramlanak a katalizátor belsején, annak felületén kémiai reakciók játszódnak le. A szennyező gázokat szétbontják és egyéb ártalmatlan gázokká alakítják át, és ezek jutnak ki a levegőbe.

A katalizátor működése

Egy katalizátorban általában két különböző konverter található:

Az egyik a nitrogén-oxid-szennyezést kémiai redukció (az oxigén eltávolítása) segítségével nitrogénre és oxigénre bontja (amelyek ártalmatlanok, mivel már léteznek a körülöttünk lévő levegőben).

A másik katalizátor egy ellentétes kémiai folyamat, az oxidáció (oxigén hozzáadása) segítségével a szén-monoxidot szén-dioxiddá alakítja. Egy másik oxidációs reakció a kipufogógázban lévő el nem égett szénhidrogéneket szén-dioxiddá és vízzé alakítja.

Tehát valójában három különböző kémiai reakció zajlik egyszerre. Ezt nevezzük háromutas katalizátornak. (Egyes, kevésbé hatékony átalakítók csak a második két (oxidációs) reakciót hajtják végre, ezért ezeket kétutas katalizátoroknak nevezik.) Miután a katalizátor elvégezte a munkáját, a kipufogógázból többnyire nitrogén, oxigén, szén-dioxid és víz (gőz formájában) távozik.

Katalizátor meghibásodás jelei

A katalizátornak többféle meghibásodása lehetséges, lehet fizikai vagy kémiai.

Fizikai meghibásodásról akkor beszélünk, ha valamilyen külső behatására az alkatrész sérül, mondjuk eltörik. Ilyenkor a szerelő a diagnosztizálás során megkopogtatja a katalizátort, és ha abban csörgő hangot hall, akkor nagy valószínűséggel a katalizátor méhsejt tört össze. Idősebb autóknál sok esetben mi magunk nem is észleljük a problémát, csak azt, hogy növekszik az üzemanyagfogyasztás, vagy vizsgán az autó nem felel meg a környezetvédelmi követelményeknek.

A fiatalabb autónál már más a helyzet, ha a katalizátor meghibásodik, a computer hibaüzenetet küld, és vészhelyzeti üzembe kapcsol. Ilyenkor jó, ha eljutunk az első szerelőhöz, mivel az autó le is állhat, vagy csak nagyon lassú haladásra képes.

Kémiai problémának azokat nevezzük, amelyek miatt a katalizátor nem tudja átalakítani a gázokat. Ennek oka lehet a hibás gyújtógyertya. Ilyenkor az elégetetlen üzemanyag a katalizátorba kerül, ahol a hő hatására begyulladhat, és kiéghet a katalitikus anyag. Innen jön a záptojásszag. Egy másik ok valamilyen motorikus hiba lehet. Ilyenkor olajos üzemanyag kerül a rendszerbe, ami eltömíti a járatokat.

A katalizátor eltömődésének okai

A katalizátorok belsejében a használat során felhalmozódnak a szénlerakódások és eltömítik azt.

A túlzott mértékű szénlerakódás a következő okokra vezethető vissza:

  • A hosszú ideig tartó gazdag levegő-üzemanyag arányú működtetés.
  • Ha a katalizátorban lévő kerámia méhsejt összetörik, a letört darabok eltömíthetik a rendszert.
  •  Ha olaj vagy fagyálló folyadék szivárog a rendszerbe, felmelegedéskor sűrű korom alakul ki, amely egy idő után eltömíti a rendszert.
  • Ha csak rövid távolságokat vezet, a katalizátor nem melegszik fel eléggé ahhoz, hogy elégesse a motorba kerülő szénhidrogéneket. Ezek a szénhidrogének felhalmozódnak, amíg el nem tömítik a rendszert.

Ilyen esetekben az alábbi tüneteket figyelhetjük meg:

Katalizátor meghibásodás jelei
  • i P0420 katalizátor hibakód kigyulladása a műszerfalon.
  • i  Záptojásszagú kipufogógázok.
  • i  Csökken a motorteljesítmény, nehezebben gyorsul az autó
  • i  Fekete füst távozik kipufogógázzal
  • i Magas hőmérséklet a jármű alatt

A katalizátor tisztítása – 2 fő módszer

Az eltömődött katalizátort azonban ki lehet tisztítani. Sőt a katalizátor tisztításával az esetek jelentős részében megszüntethető a P0420 hibakód és többi tünet. Amennyiben mi magunk szeretnénk elvégezni a tisztítást, két módszer áll a rendelkezésünkre. Az egyik módszer esetén el kell távolítanunk a katalizátort, míg a másiknál nem.

1. tisztítási módszer (a katalizátor eltávolítása nélkül)

Ennek a módszernek a nagy előnye, hogy nem kell megbontani a rendszert, olcsó, és a katalizátor mellett a kipufogórendszert, az üzemanyagrendszert és az oxigénérzékelőket is tisztítja. Hátránya viszont, hogy túlságosan szennyezett kipufogórendszer vagy törött katalizátor-méhsejt esetén nem működik. Mielőtt tehát nekikezdenénk a műveletnek, egy kalapáccsal vagy csavarkulccsal ütögessük meg a konvertert. Ha az alkatrész belsejéből zörgést hallunk, törött darabok vagy nagy méretű üledék van a rendszerben. Ilyen esetben ez a módszer nem alkalmazható.   

Ha azonban nem hallunk zörgő hangot, a következő lépésekkel folytathatjuk a műveltet:

  • Tegyünk egy kannába üzemanyagot és jó minőségű, a járművünkkel kompatibilis katalizátortisztítót. Egyes katalizátor tisztító adalékok csak dízel- vagy benzinmotorokkal működnek, míg mások mindkettővel.
  • Öntsük a tisztítószert az üzemanyagtartályba. A tisztítószer címkéjén minden szükséges információt megtalálunk az arányokra és mennyiségekre vonatkozóan.
  • Az oldat hozzáadása után indítsuk be a motort, és menjünk el egy körre az autóval. A vezetés hatására a tisztítószer a keringésbe kerül, és megtisztítja a kipufogórendszert. A tisztítószer címkéjén azt is megtaláljuk, hogy mennyi ideig kell vezetnünk az autót a legjobb eredmény eléréséhez. Igyekezzünk 3000 feletti fordulatszámmal haladni, hogy a katalizátor eléggé felmelegedjen és kiégesse a dugulásokat és maradványokat a rendszerből.

2. tisztítási módszer (a katalizátor eltávolításával)

Katalizátor tisztítás házilag

Ha az első módszer nem hozza meg a kívánt eredményt, akkor a kipufogórendszerben lévő szennyeződések miatt a katalizátor eltávolítása szükséges a tisztításhoz. Ezt a műveletet az alábbi lépéseket követve hajthatjuk végre:

  •  A művelet megkezdése előtt hagyjuk lehűlni a jármű kipufogórendszerét.
  • Emeljük fel az autót olyan magasra, hogy könnyedén alá lehessen csúszni.
  • Vegyük ki az oxigénérzékelő(ke)t, majd keressük meg a konvertert. Használjunk WD-40 olajat a csavarok meglazításához. Ha a katalizátor hegesztve van, vagy a turbóhoz van rögzítve, inkább bízzuk a tisztítást egy szakképzett szerelőre.
  • A csavarok kioldása után vegyük ki a katalizátort, és vizsgáljuk meg. Ha megrázásakor hangos zörgést hallunk a belsejéből, a belső alkatrészei valószínűleg össze vannak törve. Ilyenkor új katalizátorra van szükség. Ha nem, vagy csak kicsit zörög, tisztítsuk meg a katalizátor testét, majd alacsony fokozaton mossuk ki nyomás alatt a belsejét.
  • A be- és kimeneti csövek kimosása után töltsünk meg egy tálat forró vízzel és zsíroldóval. Áztassuk be az konvertert az oldatba legfeljebb egy órára. Az áztatás után öblítsük le alacsony fokozatra állított nyomásmosóval, majd hagyjuk megszáradni az alkatrészt.
  • Ha a rendszer megszáradt, szereljük vissza az oxigénérzékelőkkel együtt, majd tegyünk egy próbakört autóval.

Amit semmiképpen ne tegyünk a javítás során

A katalizátor tisztítás során mindenképp kerüljük a következőket:

  • i Soha ne áztassuk az alkatrészt maró hatású vegyszerekben, mert ezek károsíthatják a katalizátort.
  • i Soha ne öntsünk festéklakkot vagy hígítót a benzintartályba
  • i Ne használjunk olyan katalizátort, amely nem kompatibilis az autónkkal.
  • i Ne próbáljuk lefűrészelni a hegesztett katalizátor, mert megrongálja a járművet vagy magát az alkatrészt.

Ha a katalizátor egyik módszerrel történő tisztítása után sem tapasztal javulást, akkor az alkatrészt cserélni kell. A csere drága, de csak a jól működő katalizátor biztosítja az autó hatékony működését és a környezetvédelmi teszteken való megfelelést.

Profilja a személyes segítője.

Autós kiadások, autós napló és a alkatrészcsere-ütemezés; kedvenc anyagok, jegyzetek és dokumentumainak mentése