Légzsákok: fontos tudnivalók

Légzsákok: fontos tudnivalók

Néhány évtizede a gépjármű gyártók folyamatosan dolgoznak azon is , hogy autóbaleseteknél hogyan lehetne csökkenteni a súlyos sérülések valószínűségét. Ez a területen az egyik legjobb megoldásának a légzsákok bizonyultak, amelyek az alkalmazásuk kezdete óta már milliók életét mentették meg. A Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatala (USA Insurance Institute for Highway Safety) álláspontja szerint a légzsákok gey közúti baleset esetn a halálos kimenetel valószínűségét a harmadával, és esetenként a felére képesek csökkenteni. Viszont tény, hogy helytelen alkalmazás esetén a légzsákok veszélyesek is lehetnek. Ebben a cikkben bemutatjuk önnek a légzsákok működését, a használati módjukat, illetve, hogy melyek azon esetek, amikor ki kell kapcsolni őket. 

 8 érdekesség a légzsákokról 

  1. A légzsákokra vonatkozó első szabadalmakat egyidejűleg nyújtotta be, és hitelesítette Németországban Walter Linderer és az Egyesült Államokban John Hetrik 1951-ben. Az általuk tervezett eszközök sűrített levegőt használtak a felfúvódáshoz. A rendkívül lassú aktiválódás, és a gyenge teljesítmény miatt az akkortájt újdonságnak számító légzsákok alkalmazása nem terjedt el széleskörűen.
  2. 1963-ban a japán származású Yasuzaburou Kobori olyan megoldással rukkolt elő, amelynél a légzsákok felfúvódásához indítótöltetet használt a sűrített levegő helyett. De a japán tűzvédelmi jogszabályok miatt Kobori’s megoldása számos téren korlátozva lett, emiatt az ezen a területen folyó további kutatások felfüggesztésre kerültek.
  3. 1968-ban egy feltaláló, Allen Breed egy olyan légzsák ütközés-érzékelő szenzort mutatott be, ami a légzsák rendszer automatikus aktiválására szolgált.
  4. A legelső olyan sorozatgyártásban készült autó, ami első légzsákkal is el volt látva az amerikai Oldsmobile Toronado volt, 1973-ban. Európában az innovációt első ízben a Mercedes-Benz S-Klasse szedán modellnél alkalmazták 1980-ban.
  5. A későbbiek során, különböző, egymástól eltérő időszakokban számos autógyártó cég fejlesztette tovább ezt a technológiát:
    • A Volvo vállalat 1994-től kezdte el oldalsó légzsákokkal felszerelni az autóit. Az oldalsó légzsákok arra a célra szolgáltak, hogy megvédjék a mellkasi, a hasi és a medence részt, illetve, hogy meggátolják az éles objektumok utastérbe való bejutását.
    • 1996-tól a koreai KIA autógyártó vállalat elkezdte használni a gépjárműveinél az alsó testrészeket érő terhelés csökkentésére szolgáló térdlégzsákokat.
    • 1998-tól a Toyota és a Volvo speciális függönylégzsákokat is kínált a gépjárművekhez, amelyek az oldalirányú ütközéseknél, és a gépjármű felborulásával járó baleseteknél a fejsérülések megelőzésére szolgálnak. A fő funkciójuk mellett a függönylégzsákok megakadályozták a szétszóródó üvegszilánkok utastérbe való bejutását, valamint megakadályozzák az utasok járműből történő kirepülését is..
    • 2009-ben a Toyota egy újabb technológia megoldással rukkolt elő: ez a központi légzsák volt. A fő funkciója, hogy megvédje a sofőrt és az utasokat a másodlagos sérülésektől, amit például az egymással való összeütközés okoz. .
    • 2012-től kezdődően a Volvo már a gyalogosok védelmére is fokozott figyelmet szentelt, és felfúvódó eszközt (gyalogosvédelmi légzsák) épített be a gépjárművek motorterébe.
    • Ugyanebben az évben – 2012-ben -, Európában Ford vállalat olyan biztonsági övekkel rukkolt elő, amelyek beépített felfúvódó elemekkel voltak felszerelve. Ezek jóval egyenletesebb ütközési erőhatás eloszlatást biztosítottak, ami csökkentette a súlyos sérülések kockázatát – különösen gyerekek esetében.
  6. Napjainkban a felfúvódó biztonsági eszközök maximális száma egy autó esetében a 14-et is elérheti..
Biztonsági eszközök maximális száma egy autó esetében a 14-et is elérheti
  1. Az eszköz zsák része hosszú időn keresztül összehajtott állapotban van. annak megelőzése érdekében, hogy az összehajtogatott rétegek egymáshoz ragadjanak, a gyártók hintőport, vagy keményítőt használnak “síkosítóként”: a légzsák kinyílásakor ezek az anyagok az utastérben láthatóvá válnak.
  2. A légzsák teljes felfúvódása általában 0.01-0.05 másodperc közötti időtartamot vesz igénybe. Az ember esetében a pislogás hosszabb ideig tart: átlagosan egy pislogás 0.05 másodperces.

 9 tipp az AUTODOC-tól a légzsákok megfelelő használatához 

  1. Mindig használja a biztonsági öveket. A légzsákok nem a biztonsági övek kiváltására, hanem csak azok kiegészítésére szolgálnak. A légzsák felfúvódásakor 300 km/h-s sebességgel mozog az adott személy irányába. Ezért, ha nem köti be magát biztonsági övvel, akkor súlyos sérüléseket szenvedhet.
  2. Állítsa be az ülést. A gépjármű sofőrje és a kormánykerék közepe közötti távolság nem lehet kevesebb, mint 25 cm. Ennek biztosításához, az ülést hátrafelé kell mozgatnia, vagy az üléstámlát hátra kell döntenie. A régebbi típusú gépjárművek esetében, amelyeknél az ülések beállítási opciói jóval korlátozottabbak, a sofőrök speciális pedál hosszabbítókat használhatnak a kényelmesebb vezetéshez.
Állítsa be az ülést
  1. A megfelelő pozícióba elhelyezkedve utazzon. A sofőrnek és az utasoknak az ülés közepén függőlegesen kell elhelyezkedniük, a hátukkal a háttámlára dőlve. A lábfejeknek a gépjármű padlóján kelllenniük. A gépjármű használata során légzsákra rátámszkodva utazni szigorúan tilos: ugyanis a légzsák felfúvódásának rendkívüli intenzitása, és a forró gázok sérüléseket okozhatnak. Emellett tilos az ablaknak dőlve utazni – különösen gyerekek esetében.
  2. Győződjön meg róla, hogy nincs semmilyen akadály a légzsák kinyílási irányának útjában. Na használjon üléshuzatokat: ezek ugyanis teljesen, vagy részlegesen blokkolhatják az oldallégzsákok működését. Az ajtók tároló rekeszeiben ne tartson neház vagy éles tárgyakat: a légzsák kinyílásakor ugyanis ezek esetlegesen sérüléseket okozhatnak. Ugyanezen okból kifolyólag szigorúan tilos az ölében táskával vagy más tárgyakkal utazni.
  3. Az első ülésre ne szereljen be gyerekülést. A 12 év alatt gyerekeket a hátsó üléseken ajánlott szállítani. Egyes országokban ez alapkövetelménynek számít. Amennyiben az első ülésre gyermekülést kell felszerelnie, tolja el hátrafelé az első ülést amennyire csak lehetséges, majd így állítsa be fixen, és szükség esetén kapcsolja ki a légzsák rendszert. Ez a funkció a legtöbb mai modern gépjármű esetében automatikus.
Az első ülésre ne szereljen be gyerekülést
  1. Az utolsó trimeszterben lévő várandós nőknek nem szabad inaktiválniuk a technológiát. Bár a felfúvódó légzsák okozta sérülés kockázata a magzat esetében igen magas, a kormány oszlopnak való hozzá ütődés általában sokkal súlyosabb sérüléseket okozhat. Tény, hogy az aktív légzsákkokkal együtt használt, megfelelő feszességűre beállított biztonsági övek biztosítják a legmagasabb szintű biztonsági szintet. Viszont a terhességi utolsó periódusában nem ajánlott a gépjárművel való utazást, de leginkább a gépjármű vezetésétől – ami a kormánykerék mögötti elhelyezkedéssel jár – kell tartózkodni.
  2. Ne dohányozzon vezetés közben. Egy pipa, cigi, vagy elektromos cigaretta amellett, hogy a vezetés tekintetében zavaró tényező, a légzsák kinyílásakor súlyos, végzetes sérüléseket is okozhat.
Ne dohányozzon vezetés közben
  1. Maintain the system’s operability. A rendszer hibátlan működéséről a műszerfalon lévő megfelelő jelzőlámpa ad tájékoztatást. A rendszer a gyújtás ráadásakor aktiválódik, és a gyújtás levételét követően 5-6 másodperc múlva válik inaktívvá. Ha menet közben a figyelmeztető lámpa világítani kezd, vagy villogni kezd, akkor egy pontos diagnosztika elvégzése céljából keressen fel egy szakszervizt.
  2. Soha nem távolítsa el a burkolatot, és soha ne végezzen sajátkezűleg javítási munkálatokat a felfúvódó eszközök beépítési helyénél az akkumulátor előzetes lecsatlakoztatása nélkül. Kizárólag az áramforrás lecsatlakoztatása nyújt védelmet a légzsák spontán kinyílása ellen.
Akkumulátor előzetes lecsatlakoztatása

Összegzés

Kétség sem férhet hozzá, hogy egy közúti baleset esetén, a légzsákok a legjobb olyan technológiai megoldások közé tartoznak, amelyek megvédik a sofőrt és az utasokat a sérülésekkel szemben. A nyilvánvaló előnyeik mellett azonban rejt némi kockázatot is a használatuk, ezért fontos, hogy szigorúan betartsa a rendeltetészerű alkalmazásukra vonatkozó előírásokat és szabályokat. A légzsákokat, az egyéb passzív és aktív biztonsági rendszerekkel együtt használva megóvhatja önmagát, és az autója utasait a gépjármű használata során a különböző váratlan, veszélyes közlekedési szituációk következményeivel szemben.